Peer Kaae
Tommy - En Biografi

Peer Kaae : Tommy - En Biografi

Bog / People's Press
Udgivelse D. 17.11.2010
Ole Rosenstand Svidt

Rehabiliteringen af Tommy Seebach (1949-2003) er total i dette efterår, hvor der både kommer en dokumentarfilm om og et bokssæt med Grand Prix-ikonet foruden denne biografi - samtidig med at hans søn Rasmus er en af det sidste årtis mest populære danske kunstnere.

Tommy Seebachs livshistorie er da også en højst interessant fortælling. Den rummer hele følelsesregistret og alle tænkelige udsving på popularitetsbarometeret - fra tiden som vidunderbarn over perioden som teenageidol med Sir Henry & His Butlers, karrieren som husproducer på EMI Music og senere Grand Prix-konge til afslutningen som falleret og dybt alkoholiseret ringvrag på en blokvogn på Bakken og en død som kun 53-årig.

Freelancejournalisten Peer Kaae har gravet dybt i stoffet og fortæller Seebachs livshistorie ved brug af mange citater fra gamle interviews og egne, nye samtaler med en lang række af Seebachs familiemedlemmer, venner og samarbejdspartnere - fra konen Karen over børnene Nikolaj, Rasmus og Marie til naboen og kollegaen Dario Campeotto, Grand Prix-kollegerne Keld Heick og Jørgen de Mylius, Laban-sangerne Lecia Jönsson og Ivan Pedersen, duetpartneren Debbie Cameron og mange flere.

Det er blevet til en velskrevet, godt researchet og tankevækkende historie, som naturligt nok dvæler ved en række afgørende begivenheder i Seebachs liv, der - modsat resten af historien - fortælles i nutid. Ikke mindst hans første sejr i Melodi Grand Prix i 1979 med "Disco Tango" og hans sidste Grand Prix-succes, "Under Stjernerne På Himlen" fra 1993 og sangens efterfølgende bundplacering ved det internationale Grand Prix. Kritikken af denne fiasko, som sendte Danmark ud af Grand Prix et år grundet nye regler, tog hårdt på Tommy, der allerede på dette tidspunkt var temmelig alkoholiseret.

Peer Kaae kommer godt ind under huden på Tommy Seebach, der tilsyneladende var en sammensat person. Udadtil gemytlig, jordbundet og sine venners ven, men indadtil præget af mindreværdskomplekser, muligvis som et resultat af en noget traumatisk barndom med en streng og dominerende far, som dog hurtigt så Tommys store musikalske talent og hjalp det på vej - men nok gjorde ham en bjørnetjeneste ved at tage ham ud af skolen allerede i 8. klasse, så han kunne fokusere på musikken.

Gode råd til Kim Larsen

"Tommy" rummer mange interessante informationer og anekdoter, blandt andet at Tommy i sine unge år producerede demoer for rocknavne som Burnin' Red Ivanhoe og Savage Rose, samt at det i 1981 - ifølge Debbie Cameron - af politiske årsager var besluttet, at England skulle vinde det europæiske Melodi Grand Prix, hvorfor teknikerne ved finalen saboterede alle deltagerlandenes bidrag undtagen det engelske samt værtslandet Irlands. Og så skulle selveste Kim Larsen (som Seebach slog ved Grand Prix i 1979) angiveligt have fået kunstneriske råd af Seebach i 80'erne - noget Larsen dog ikke selv be- eller afkræfter i bogen, da han som et af få interviewofre glimrer ved sit fravær.

"Tommy" beskriver også ganske gribende, om end sobert Tommy Seebachs sørgelige deroute, hvor han søgte trøst i flasken efter at have oplevet svigtende succes i slut-80'erne og op gennem 90'erne. Bogen slutter meget sigende med fortællingen om de mange flasker Underberg, der dukkede op under brædderne, da Tommys scene på Bakken blev revet ned umiddelbart efter hans død tæt på samme scene.

Billedsiden i "Tommy" er glimrende. Peer Kaae har fået adgang til en lang række højst interessante privatfotos og gengiver også en stribe fine, tidstypiske pressebilleder og avisudklip. Stærkest er dog nok privatbilledet af den ensomme Seebach med sit keyboard på Bakken i karrierens absolutte efterår.

Trods sine mange kvaliteter rummer "Tommy" dog også visse mangler. Bogen har således hverken et forord eller en konklusion til at sætte hele Tommys liv og karriere i perspektiv, noget som historien ellers kalder på. Eksempelvis citeres Kenneth Bager kort for at rose Seebachs visionære musikalitet, og dette kunne fint have været uddybet. Tommys betydning for sønnen Rasmus' musikalske udvikling fortjener også lidt flere ord med på vejen, og så ville en indholdsfortegnelse, et register og mere udførlige kildehenvisninger heller ikke have været ad vejen. Og så hedder det altså "pseudonym" og ikke "synonym".

En god, om end trist historie er Tommy Seebachs livshistorie dog, og den bliver fortalt på en måde, som både hovedpersonen, hans familie, venner og nye og gamle fans bestemt kan være tjent med.

Peer Kaee: "Tommy - En Biografi", 240 sider, vejledende pris 299,-

Køb bogen på GAFFA Shop