Stone Sour: Store Vega, København

Stone Sour, Store Vega, København

Stone Sour: Store Vega, København

Anmeldt af Zenia Menzer | GAFFA

Stone Sour har med deres nye album, "Audio Secrecy", skabt et mere lowkey og balladefyldt eksempel på, hvordan de kan lyde, men selv om dette album blev promoveret under aftenens koncert, var det et fåtal af numrene, der indbød til at stå stille med en tændt lighter over hovedet.

"Let's all become alive tonight", lød det fra frontmand Corey Taylor, da aftenens første numre blev slynget i hovedet på publikum, der var mere end parate til at modtage de melodiske metalmusikere fra USA. Det var den aggressive og højspændte side, der blev vist frem for Store Vega under aftenens koncert, og den dynamik, der fandt sted på scenen, reflekteredes i salen, hvor der blandt andet blev crowdsurfet og formet walls of death samt mosh pits. Men selv om den store fysiske aktivitet var forbeholdt folket på gulvet, var publikum med helt op på de bagerste rækker, hvor der blev headbanget og strakt knytnæver i vejret, hvilket i høj grad afbildede den evne Taylor har til at skabe kontakt til publikum.

Publikumskontakt som en del af showet

Samtlige bandmedlemmer udgør en unik del af Stone Sour, men stort set hele publikumskontakten opretholdes af Taylor, der så til gengæld også taler for fem. Corey har en fantastisk evne til at rive folk med, og på trods af frontmandens beskedne højde, er han konstant opmærksomhedskrævende, hvilket i høj grad er med til at skabe aftenens energi, men som også kan blive lidt trættende undervejs. Når der bliver snakket mellem stort set samtlige numre, og ting som "We love being here. Copenhagen is one of my favorite citys, honestly" er en del af talestrømmen, kan man godt overveje, hvorfor bandet ikke bare spiller i stedet for at fortælle os, hvor smuk vores by er.

Selv om sådanne ting er med til at sætte stemningen, ville mindre snak være at foretrække, fordi Corey er så dygtig til netop at skabe og opretholde en forbindelse til publikum, der ikke behøver at trække på klichéer som ovenstående. En fed effekt var fx da frontmanden fik publikum til at indlede "Your God", hvilket ikke kun rent oplevelsesmæssigt var et plus, men også gav en lækker lyd. Det var med til at give publikum følelsen af at være med i selve skabelsen af sangen og samtidig opnåede det den fællesskabsfølelse, der netop er så karakteristisk for live koncerter.

Musikken blev levende, men manglede stadig vitalitet
Stone Sour er et band, der udmærker sig, når de optræder live, fordi deres spillestil er enormt tight, men i særdeleshed også fordi de tilfører musikken et liv, den kun får, når man ser dem på en scene. Man kunne dog godt savne mere nærvær fra bandmedlemmerne, så Corey ikke er den eneste, man føler sig draget af. Bandet opfører sig professionelt på scenen, og riff og guitarsoloer bliver udført med overlegen sikkerhed, men lidt mere kontakt til publikum ville klæde dem for at de ikke kommer til at ligne marionetter. Det musikalske overskud var dog ikke til at tage fejl af, og der blev da også moduleret med nogle af sangene, som henholdsvis "Bother" og "Through Glass" var eksempler på, da førstnævnte blev leveret i en akustisk version, og sidstnævnte blev startet af Roy Mayorga (trommer) og Corey Taylor (akustisk guitar) alene, hvorefter de øvrige instrumenter sluttede sig til nummeret. Der blev her skabt et afbræk i den hardcore kerne, koncerten kræsede om, og specielt "Bother" var bevægende, da Corey stod alene på scenen, indhyllet i lys, med en følsom optræden, der for en kort stund afmaskerede ham. Han vendte dog kort efter tilbage til det metalliske udgangspunkt, da "Digital" og "Get Inside" blev bragt i massivt tunge udformninger. Dette var med til at blotte den vrede, der kendetegner specielt deres første album, og da bandet vendte tilbage med ekstranumre fik de også afsluttet koncerten på en energisk måde, men trods disse højdepunkter var der også en vis rutinepræget klang over deres optræden, som desværre trak dem ned fra den helt store oplevelse.