x
Volbeat: NRGI ARENA, Århus

Volbeat, NRGI ARENA, Århus

Volbeat: NRGI ARENA, Århus

Anmeldt af Kristian Nygaard | GAFFA

Volbeat har med udsendelsen af fjerde album "Beyond Hell/Above Heaven efterhånden slået sit navn fast i toppen af dansk musik. Man fristes til at skrive, at de er nu hvad D-A-D var for dansk rock i 80/90'erne: Good Clean Family Entertainment You Can Trust.

For hold da kæft hvor kan de fyre et fedt show af sted. De næste dage besøger Volbeat landets fire største byer med en Europa-turné i ryggen og masser af credit fra giganter som Metallica og AC/DC. Har man fået fingrene i en billet, kan man godt begynde at glæde sig.

Hårrejsende

Denne anmelder startede koncerten med at sætte sig bagerst i hallen blandt de andre pensionister, som måske også syntes, at de der opvarmningsbands råbte lidt højt, men da først Volbeat gik på til nummeret "Mirror & The Reaper", som også er åbningsnummeret på den nye plade, var der ikke et hår på armene, der blev liggende nede.

Et enormt fortæppe skjulte de første 30 sekunder bandet på den anden side, men da tæppet faldt ned lød et brøl gennem hallen. Med fire store projektører bagerst i hallen stod hvert bandmedlem badet i hver sit spotlight, og der skulle ikke slås mange strenge an før, det meste af salen var placeret i forsanger Michael Poulsens hule hånd.

Ingen hjælp fra vennerne

Bagerst iblandt denne anmelder og pensionisterne var man dog stadig en smule rystede over de svenske dødsmetalister der havde varmet op. Faktisk skulle man halvvejs ind i sættet til Johnny Cash hyldesten "Sad Man's Tongue", før hele NRGI Arena var med.

Volbeat præsenterede en sætliste af numre fra det nye album blandet med gode gamle. Dog var der ikke besøg fra hverken Johan Olsen på "Gardens Tale" eller Pernille Rosendahl på "Mary Ann's Place".

Henrik Hall, der spiller mundharpe på nummeret "Heaven Nor Hell" fra det nye album, var heller ikke på scenen. Henrik Hall er svækket af sygdom og måtte også melde afbud til genopståede Love Shops turnépremiere tidligere på måneden.

Men så var der til gengæld besøg fra det svenske opvarmningsband, hvor forsanger Lars Göran Petrov growlede med på nummeret "Evelyn". Ikke videre smukt, men for hardcore fans sikkert en stor oplevelse.

Dårlig lyd

Musikken var decideret præget af at blive spillet i en hal. Michael Poulsens stemme forsvandt engang i mellem i de brusende guitarer. Men hvad gør det, når man har scenetække?

Volbeats styrke er også deres svaghed. De fleste numre er bygget op, så når der lige er ved at gå for hård metal i den, og man næsten føler blodet dryppe ud af ørerne, så skiftes der over i et smukt melodisk refræn. Dette gør også, at man engang imellem føler at den samme sang bliver spillet igen og igen.

Publikum var ved at drukne koncerten

Til sidst blev koncerten afbrudt, da ølkast henover mixerpulten var ved at ødelægge lydudstyret. En mindre pause på et kvarter med tændt lys satte en dæmper for stemningen og flere var på vej hjem, da Volbeat endelig kom på igen og satte trumf på en stærk koncert med blandt andet denne anmelders personlige favorit, hyldesten til Michael Poulsens afdøde far "Fallen".

Fem stjerner for imponerende højt niveau trods ølsjask og halvsløvt publikum.

 

Opvarmning: The Kandidate og Entombed

Jeg vil undlade at give stjerner, da dette ville være som at sætte Hanne-Vibeke Holst til at anmelde en koncert med Niarn.

De lokale metalhåb The Kandidates med tidligere Hatesphere-forsanger Jacob Bredahl i front ruskede i bar mave godt op i de mange Volbeat-fans, som tydeligvis ikke var kommet for at se andre end Volbeat.

Svenske Entombed fik også testet hallens lydsystem godt og grundigt igennem og efterlod en salig ringen for ørerne på vej ud til ølboderne.

 

Volbeats turné bringer dem til følgende byer:

18. november: Gigantium, Ålborg
19. november: Forum, København
20. november: Stadium Arena Fyn, Odense

Køb billetter via GAFFA Live


Nyheder, artikler og anmeldelser fra GAFFA