Duffy
Endlessly

Duffy: Endlessly

Album / Universal Music
Udgivelse D. 29.11.2010
Ivan Rod

Endlessly er walisiske Duffys andet album og opfølger til hendes veritable verdensgennembrud, debutalbummet Rockferry, som til dato har solgt mere end 6,5 millioner eksemplarer og indbragt et hav af priser. Opfølgeren er blevet til i et samarbejde med den legendariske sangskriver Albert Hammond, som tidligere har skrevet numre som The Air That I Breathe, Nothing's Gonna Stop Us Now og To All The Girls I Loved Before. Sammen med ham har Duffy skrevet og produceret dette andet kapitel i sin meteoriske karriere - et andet album som i kraft af inciterende rytmer, fængende hits og en meget personlig (til tider dog lidt for dukkeagtig) vokal nok skal sende hende endnu længere ud i atmosfæren, end debutalbummet gjorde. Det forekommer dog absurd, at det track, man (formodentlig fra pladeselskabets side) har valgt til single – Well, Well, Well – er noget nær albummets dårligste. Netop dét track er en-dimensionelt og uinteresant, hvor andre – især stilfærdige tracks som Too Hurt To Dance, Endlessly og Breath Away - er fler-dimensionelle, fine og troværdige. Fælles for alle albummets tracks er, at de er svøbt i strygere. At de næsten er for overarrangerede. Og netop dét, kombineret med Duffys til tider lidt anstrengende dukkevokal, gør som helhed Endlessly en smule anstrengende i længden. Duffy kunne med fordel have videreført den mere beskidte, Motown-inspirerede soul, som trods alt stadig lader sig ane i numre som Keeping My Baby og Lovestruck, for så havde der været et attraktivt element af reel power i udtrykket.