Dalton
Dalton Var Her!

Dalton: Dalton Var Her!

DVD / RecArt Music
Udgivelse D. 15.11.2010
Lars Löbner Jeppesen

I slutningen af sidste år troppede Lars Lilholt, Johnny Madsen og Allan Olsen op igen, for sammen at skrive andet kapitel i den efterhånden 18 år gamle historie om de danske Dalton-brødre. Trods den lange pause stod publikum købeklar, og albummet Tyve Ti blev en salgssucces, og ligeledes spillede den efterfølgende turné for fulde huse. Nu er trioen så gået i tidsubestemt dvale igen, men som et minde om det vellykkede comeback-ridt får man på denne tredobbelte udgivelse Dalton-diligencen for fuld udblæsning. 21 sange er fordelt på to cd'er, og 20 af dem er at finde på koncertdelen af dvd'en. Alt i alt bundsolid underholdning fra tre danske enere, der i sammenspil momentvis lyner, så man kun kan se frem til, at tredje kapitel skrives. Udgivelsens største trækplaster er dog dokumentaren, der følger holdet fra tilblivelsen af Tyve Ti til og med afslutningen af turneen. Undervejs diskuteres og mundhugges der så meget, at man får indtryk af, at det ikke altid er lige hyggeligt i herreværelset, men humoren er aldrig længere væk end den næste drilske sidebemærkning. Og det er en humor mere tør end den stime af flasker, de tre har efterladt sig.  Blandingen af folkelighed og opposition er trioens styrke, når det fungerer, og hvor Lilholt og Madsen nok er blevet lidt magelige på de ældre dage, så svinger den bidske Olsen stadig pisken over sig selv og de andre, i håb om at de skal præstere noget, der er større end tre sammenhængende akkorder. Det må siges at lykkes med denne udgivelse.