Håkan Hellström: Store Vega, København

Håkan Hellström, Store Vega, København

Håkan Hellström: Store Vega, København

Anmeldt af Christian Erin-Madsen | GAFFA

Han dyrker begejstringen og festen, Håkan Hellström. Det er hans ubestridte kendetegn. Det kan godt være at hans ømme teenagenaive forelskelseshymner og tekster danner vekselvirkning ved også at byde på adskillige ballader i hans sæt, men festen er den havn, han konstant sejler ud fra.

Det gjorde han også denne aften med en koncert, der spændte over hele to timer og 22 minutter. Ikke at det alene er noget adelsmærke at spille længe – og denne aften virkede det også som et rekordforsøg – men sætlisten var fornuftigt opbygget til at fremlægge smagsprøver udi hans evner og bød samtidig på så mange højdepunkter af ørehængere, at koncerten ikke blev for meget eller blev ved for længe. Den placerede sig som noget særligt. Også da de valgte at tilføje endnu et nummer på den planlagte 22 numres sætliste, så de nåede i alt 23 sange. Ligeså mange som han spillede for sit hjemmepublikum i Göteborg for et par uger siden.

Kun seks af sangene var taget fra hans seneste, meget vellykkede album, "2 Steg Från Paradise". Resten var besøg i bagkataloget, hvor særligt den festlige "Jag vet inte vem jag är men jag vet att jag är din", den langsomme "Jag har varit i alla städer", hans gamle singler "Ramlar" og "Kom Igen Lena!", samt hele ekstrasættet må fremhæves. Og det siger ikke så lidt.

Så kan man da bestemt savne "En Vän Med En Bil" eller den nye "2 Steg Från Paradise", jovist, men det synes at være et fattigt ønske i så rig og varieret en præsentation og for en mand, der trods alt har ti års bagkatalog og heriblandt adskillige vellykkede muligheder at byde ind med. Den skal snarere vendes om: Denne koncert vil med stor sandsynlighed blive den som andre af hans koncerter bliver målt op ad for fremtiden. Var det lige så vildt som denne aften? Og for dem, der ikke denne aften blev ramt af ham, må det nok anbefales at nærlytte primært hans debut "Känn Ingen Sorg For Mig Gøteborg" (2001), "För Sent För Edelweiss" (2008) samt hans seneste album fra i år "2 Steg Från Paradise" eller kaste sin kærlighed til anden side.

Musikstilen kommer bredt omkring. Lige fra uptempo festrock med tvists af svensk folkesang over retrokærlighed for 60'er og 80'er-elementer til sambakærlighed og congasakkompagnement. Han foretog udmærkede ryk imellem nøgen melankoli og arrig hoppende vildskab, som han også er så kendt for. Hans stemme er ikke unik, men han kompenserer så afgjort ved fængende melodier og et rørstrømsk touch, hvor hans glæde for musikken siver ind overalt.

Matrostrøjen, som han engang så ihærdigt iklædte sig, var denne aften, såvel som på Roskilde i 2009, skiftet ud med en voksendragt. Et stilrent sort jakkesæt. Dertil ingen hat på. Det kunne være et tegn på, at han er ved at blive voksen, men det bedste råd for denne energiske trubadur må snarere være aldrig at lukke omverdenens voksensnak ind på livet. Lad overordnede samfunds- og politiske betragtninger være noget andre tager sig af og synger om. Et voksent ord som obligationer bør for ham snarere hentyde til noget helt andet: At han er forpligtet til at dyrke den sti, han er på, for der er så afgjort plads i musiklandskabet til ham.

Det er meget muligt, at han i øjeblikket er på et lige så slagkraftigt sted i karrieren, som efter genlyden fra debuten "Känn Ingen Sorg För Mig Göteborg" i 2001. Forskellen i dag er så bare hans fanskare. Det er han dog ikke blevet magelig og tilbagelænet af. I aften var et primaeksempel.