Mew: Operaen, København

Mew, Operaen, København

Mew: Operaen, København

Anmeldt af Zenia Menzer | GAFFA

Mew fik med aftenens koncert klarlagt deres musikalske talenter og vist, at de kan skabe en koncert, der både er auditivt og visuelt forrygende. Lyden stod fra start til slut klar og tydelig, og Jonas Bjerres vokal fik for alvor lov at folde sig ud, specielt på numre som "Hawaii", "Am I Wry? No", "Silas The Magic Car" og "Saviours Of Jazz Ballet (Fear Me, December)", som var udpluk af det bagland, Mew inviterede publikum rundt i. Sidstnævnte nummer gjorde sig også bemærkelsesværdig ved at stå med et stærkt, bombastisk instrumentalt udtryk, der både omkransede nummerets lyse, infantile tone og den mørkere side af Mew, som ligeledes blev udtrykt på denne kolde, snefyldte novemberaften.

Overordnet legede Mew mere med deres visuelle udtryk, end de har gjort i længe, og deres typiske brug af abstrakte og uhyggelige storskærmsbilleder blev understøttet af en højere grad af anvendelse af scenelys, hvilket kun gjorde oplevelsen bedre. Det var dog primært på den knivskarpe lyd, Mew skulle hente deres triumf, selv om den klare lyd også momentvis afslørede, når Jonas Bjerre ikke helt ramte de høje toner eller havde en smule skælven i stemmebåndet. Dette skulle dog ikke stå i vejen for en ganske forbløffende lyd, både vokalmæssigt og instrumentalt, som bortset fra nogle kiks kun afslørede Mew som præcise og ambitiøse musikere.

Comforting Sounds og Silas The Magic Drummer

De harmoniske toner, der strømmede fra scenen blev båret frem af samtlige tilstedeværende musikere på scenen, men ingen tvivl om at de tre frontmænd, Jonas Bjerre (vokal og guitar), Silas Graae (trommer) og Bo Madsen (guitar) var i topform og nød deres optræden mindst lige så meget som publikum. Specielt "Snowflake", som blev fremført i en akustisk version med Jonas alene på scenen, og "Silas The Magic Car" blev leveret i behagelige og bløde udgaver, der indhyllede salen i en intim stemning og skabte en rendyrket lækker musikalsk oplevelse. Dette skulle også opleves på "Introducing Palace Players", som fulgte lige efter, og viste Silas fra en side, hvor man kun kunne læne sig tilbage og nyde ham som en fantastisk trommeslager, hvilket også kom til udtryk på fx "Am I Wry? No". Gennem hele koncerten var det dog en konstant glæde at observere Silas, der har en imponerende teknisk og professionel stil, og det var også i særdeleshed i sådanne sammenhænge, at Operaens enormt rene lyd gav afkast.

Et andet nummer, der stod frem, var "Special", der var lettere manipuleret og blev introduceret med en instrumental passage anført af Bo, hvilket fungerede rigtig godt og ikke blot skabte nysgerrighed om det forestående nummer, men også kreerede en selvstændig musikalsk oplevelse. Det fungerede imidlertid ikke nær så godt, da passagerne med den overlappende vokal blev fremført, og her fremstod lyden lidt rodet, hvilket var ærgerligt, men ikke ødelæggende for nummerets ellers upåklagelige auditive fremførsel.

Dette er sigende for hele koncerten, der trods små vokalvanskeligheder stod frem med Jonas' smukke, lyse og infantile vokal, der på mange måder skaber Mews særprægede lydbillede, men samtidig blot er en del af det øvrige musikalske landskab. Samtidig var det en fornøjelse at opleve, at bandet bredte sig mere ud i forhold til deres velkendte udtryk, hvilket bl.a. blev anvendt ved koncertens afslutning, hvor scenen drejede en halv omgang og afslørede tre hætteklædte mænd, der sluttede koncerten med en ren instrumental passage, der monotont blev fremført indhyllet i røg og lys. Måden koncerten blev afrundet på viste Mew fra en mere alsidig og favnende side, og bandet skal have ros for netop at afprøve nye elementer, men desværre stoppede koncerten ikke på det højdepunkt, som hele aftenen ellers havde været. Det virkede en smule anonymt og afvigende, at det ikke var Mew selv, der stod på scenen til slut. Dette ændrer dog ikke på den oplevelse, det var at se – og i allerhøjeste grad – at høre Mew, der stort set kun fortjener ros for en glimrende optræden.

Mew spiller i Musikhuset Aarhus 29. november. Køb billetter via GAFFA Live