Torben Bille: Yeah Yeah Yeah! - En Krønike Om The Beatles

Torben Bille
Yeah Yeah Yeah! - En Krønike Om The Beatles

Bog / Gyldendal
Udgivelse D. 20.10.2010
Michael Jose Gonzalez

Der er efterhånden udkommet et utal af bøger om evigt populære fænomen The Beatles. Alle der har haft bare en minimal berøring med kvartetten fra Liverpool, har tilsyneladende følt (økonomisk?) trang til at nedfælde det på skrift. Heldigvis er dette yderst fremragende skud på den solide Beatles-bogstamme en stærkt læseværdig sag, der især vinder som følge af forfatterens mange personlige indskydelser, betragtninger og evne til på mesterlig vis at binde detaljer sammen.

Forfatter Torben Bille er ikke nogen Hr. Hvemsomhelst. Ud over at have været en af landets mest markante rockanmeldere har han også en række bøger om blandt andet dansk rock, Sebastian og Michael Falch på samvittigheden. I Yeah Yeah Yeah! er det dog som sagt The Beatles, der tages under kyndig behandling af Billes pen.

Man kunne måske tage sig selv i at undres over hvor meget nyt en dansk rockjournalist, der – bevares – var inde at opleve The Fab Fours koncert i KB Hallen i 1964, kan bidrage til historien om verdens mest populære band, som ikke allerede er fortalt. Heldigvis har Bille imidlertid sat sig for andet og mere end blot at skrive en band-biografi. Gennem en række personlige betragtninger fortæller han historien – ikke kun om The Beatles, men også om deres kulturelle påvirkning. Både på den vestlige ungdomskultur som sådan, den danske ungdomskultur i særdeleshed og særligt på Bille selv. Som her hvor han i en sidebemærkning fortæller om den jul, hvor "I Wanna Hold Your Hand"-singlen lå under træet:

"Om morgenen dagen efter så min mor under forberedelsen af tarteletfyldet til julefrokosten pludselig op og sagde: "De der beatler, jeg tror, du hurtigt bliver træt af dem… det mener mormor også. Mormor var stadig en valid målestok. Så den sad, men ikke dybt nok."

Ud over de personlige anekdoter, kan Bille sit Beatles-stof til fingerspidserne og er tydeligvis en velbevandret herre, der uden at blinke rask væk citerer fra et væld af biografier, atikler, interviews og endda samtaler med ligesindede som Billy Cross og medlem nummer 454 af The Beatles Fan-club of Copenhagen, Benedikte, samtidig med, at historierne om danske Beatles pendenter som Lollipops og Hitmakers elegant og ubesværet flettes ind i den overordnede fortælling.

Et eksempel på Billes evne til at binde relevante tråde sammen og få læseren til at stoppe op og tænke: "det var satans!" kan ses når det nævnes at Ringo var den beatle, amerikanerne især havde taget til sig under Beatlemania på grund af dennes lette genkendelighed. Starkey fik sin helt egen sang, "Ringo, I Love You", der var skrevet og produceret af Phil Spector, mens den unge debutant Bonnie Jo Mason lagde stemme til. Hun skaffede sig senere af med pseudonymet og blev kendt som Cher. Bille skriver" Hun skulle året efter mærke suset på førstepladsen af hitlisterne med sangen "I Got You Babe" […] På aprilhitlisten fandt man i øvrigt på hurtig fremmarch som nr. 8 Betty Everetts originalversion af "Shoop Shoop Song", som selv samme Cher fik et hit med i 1990."

Det er den type udøsning af populærmusikalsk viden og overskud, man som læser begejstres over, og grunde til begejstring er der heldigvis til overmål i Yeah Yeah Yeah!. For eksempel trækkes der bogen igennem tråde til vore dages samfundsbillede, og navne og fænomener som Barack Obama, Facebook og David Letterman nævnes i flæng, hvilket sætter tidsbilledet af midt60'erne i perspektiv til i dag.

Yeah Yeah Yeah! er altså andet og meget mere end endnu en bog om The Beatles. Det er hele vejen igennem en ganske pragtfuld læseoplevelse, der kan anbefales at smide under træet til både hardcore Beatles-aficionados og novicer indenfor The Fab Fours forunderlige verden.

Torben Bille: "Yeah Yeah Yeah! – En Krønike Om The Beatles", 384 Sider, Kr. 349,95, Er udkommet