Tomace: What A Beautiful Waste Of Talent

Tomace
What A Beautiful Waste Of Talent

Bog / EMI
Udgivelse D. 15.11.2010
Simon Christensen

Fotografen og den grafiske kunstner Tomace (med det borgerlige navn Thomas Ryming) tager 30 kendte danskeres talent op til revision med fotobogen og udstillingen "What A Beautiful Waste Of Talent", der har til formål at vise tredive meget forskellige talentfulde danskere, hvis deres liv havde formet sig anderledes. Det vil sige, det skal betragtes som øvelse, som afdækker nogle af de detaljer og historier, som vi ikke kender om de udvalgte kendte. Bogens billeder er ledsaget af ord fra digteren Keith Lohse alias Mit Navn Er Keith, som desuden også selv er portrætteret i bogen.

Begrebet talent bliver i bogen revet fra hinanden og samlet i en collage, som på forsiden af bogen, mens billederne også er individuelle portrætter af den delvist skjulte identitet. Desværre må man indrømme, at ærindet og idéen virker lidt tynd, for hvorfor er det netop disse talenter, der bliver portrætteret? Kunne det umage makkerpar ikke have portrætteret hvilken som helst kendis? Hvad kvalificerer netop Jesper Grønkjær, Rune Glifberg, Zlatko Buric, Mike Sheridan og co. til være med? Projektet er i højere grad Tomace selv og hans æstetiske blik. Og mens de kendtes skjulte identitet virker uvirkelig og søgt, så er hovedpersonerne blot redskaber for at rette øjet mod kunstnerens ydmyge udfoldelse. Og hvis man skal sige noget positivt om billederne, så er det da imponerende, hvordan Tomace har fastholdt den gennemgående æstetiske tråd.

Hver af hovedpersonerne medvirker på to billederne i bogen; ét hvor de indgår i et nærmest hyperrealistisk miljø med filmiske konnotationer à la Tim Burton, og et direkte portræt i halvtotal i den sidste halvdel af udgivelsen. Det er de 30 store fortællende portrætter, der er mest kød på, og mens billederne af Bent Fabricius-Bjerre, Rune Rask og Szhirley er højdepunkter med humoristiske undertoner, så er Mike Sheridans portræt som Dorian Gray så syntetisk manipuleret, at det er uinteressant, ligesom Jesper Grønkjær-billedet ikke rigtigt udtrykker andet end det grå jakkesæt, han iklæder sig.

Desuden undrer det, at den store fotobog med den selvironiske titel nok er smukt sat op, men at flere af billederne ganske enkelt ikke egner sig til formatet, fordi Simon Kvamm, Paprika Steen, Thomas Bo Larsen og nogle af bipersonerne bliver gemt i folderne i bogryggen. Og dermed - undskyld mig - skygger for fortællingen. Den digitale grafiske manipulation er også mangelfuld, selvom man medregner intentioner om iscenesatte, efterbehandlede billeder med overdrevent filmisk belysning. Objekterne er undertiden klippet ind med inkongruent tekstur og skarphed, således at skyggerne falder urealistisk tilfældigt, og sko, der skulle stå på gulvet, ser ud til at flyve over jorden.

Alt i alt lader den noget løse grundlæggende idé og den grafiske efterbehandling portrætterne lidt i stikken på denne bogudgivelse, hvor man ikke lærer betydeligt meget mere om de 30 hovedpersoner, end før man gik i gang. Derfor er denne 449 kroners sag ikke årets julegaveidé.