Balkan Beat Box og Analogik: Amager Bio, København

Balkan Beat Box og Analogik, Amager Bio, København

Anmeldt af Jon Frisk Carstensen | GAFFA

Noget musik kan ikke arkiveres under en bestemt genre, og denne aften fik man præsenteret to grupper der oser af originalitet, karisma og straight out coolness. Verdens mindste storby og verdens største byer leverede hver sit band denne aften, og man skal lede længe efter at finde en bedre konstellation.

Analogik *****

Opvarmningsbandet denne aften kunne ikke have været booket bedre. Det seks mand store århusianske fuldskægsorkester, Analogik, fik fyret godt og grundigt op under de halvfrosne gæster der var mødt op kl 21, og gruppen lagde et fantastisk stykke arbejde for dagen med deres Balkan-, hiphop-, reggae- og elektronika-med-mere-påvirkede musik. Deres sæt var en blanding af numre fra deres kommende plade og sikre træffere fra de to foregående skiver, og det faldt virkeligt i såvel undertegnedes som også publikums smag. Efter tre kvarter var deres sæt færdigt, og Analogik havde på dette tidspunkt sørget for at publikum var i præcis den stemning der hørte til for at få den bedste oplevelse overhovedet muligt denne aften. Analogik kan sagtens lege med hos de store drenge.

Balkan Beat Box *****

Fra første takt af åbningsnummeret var der ingen tvivl – der skulle festes igennem. New Yorkerne var i den grad veloplagte denne lørdag aften og havde publikum i deres hule hånd hele vejen til slutningen. Den aldeles dansevenlige musik som bandet turnerer med, og som trækker på både Balkan, hiphop, elektronika, dub, dancehall og meget mere, gik fra starten rent ind, og publikum gjorde sit til at få danset enhver form for vinterdepression væk. Stemingen steg eksponentielt efter hvert nummer indtil midten af koncerten, og her kom grunden til at der i denne omgang ikke bliver givet topkarakter.

Det eneste minus ved koncerten var nemlig at man cirka midt i hele seancen følte at man havde hørt alt der var at komme efter. Sangene var på dette tidspunkt en anelse monotone og mindede lidt for meget om hinanden. Ikke at det var dårlige sange overhovedet, man havde bare regnet formlen ud.

Efter det meget lille og næsten ubemærkede lavpunkt steg stemningen dog igen til en ekstatisk tilstand. Man skulle ikke have troet at det var muligt men Balkan Beat Box skruede lidt mere op for intensiteten og i sidste nummer kom én af de storsvedene og livsbekræftende publikummere op på scenen for at blive hyldet af resten af de tilstedeværende. Da han blev slæbt ned af en vagt, grinte forsanger Tomer Yosef i retning af ham og sendte en hilsen med på vej ud.

Det skal her nævnes at hr. Yosef udfører et eminent job som forsanger og indpisker for festen, og sammen med trommeslageren, Tamir Muskat, udgør han fundamentet i det ekstremt velspillende band. Teknisk set var der ikke en finger at sætte på noget som helst, og musikken swingede som død og helvede.

Efter den ordinære koncert ville Amager Bio ikke slippe bandet, og de kom hurtigt tilbage på scenen til stor jubel fra publikum. Første ekstranummer var den nye sang "Blue Eyed Black Boy" fra deres seneste plade. Dette nummer rummede en vis dybde som gav koncerten en ekstra dimension, hvorefter de sidste to ekstranumre var rene magtdemonstrationer i kunsten at fyre op for en fest.

Rystelserne fra det hoppende publikum kunne under sidste nummer måles på Richterskalaen. Efter forsangeren havde hevet de første par publikummer op på scenen, var der frit slag,ñ og en betragtelig del af publikum stormede scenen, så koncerten blev afsluttet i haremsfest, med bandet omgivet af hovedsageligt letpåklædte kvinder, der på forførende vis rystede hofterne i takt til de eksotiske toner.