KORT
Invariable Heartache

KORT: Invariable Heartache

Album / Cosmos Music Group
Udgivelse D. 13.12.2010
Finn P. Madsen

Don Williams' I Believe In You var kardinalpunktet for deres første fælles optræden. Med andre ord var kemien til stede fra første tone, da Kurt Wagner og Cortney Tidwell spillede sammen for første gang på det lille ydmyge spillested The Basement i Nashville for en del år siden. Det er der nu efter et par års tilløb kommet duetpladen Invariable Heartache ud af, udgivet under psuedonymet KORT. En sammentrækning af de to hovedpersoners fornavne. Til dagligt træder Kurt Wagner sine sko i det særegne og alternative countrykollektiv Lambchop, mens Cortney Tidwell ubemærket har udgivet tre album med en slags skæv og ambient-agtig indierock. På papiret måske ikke det bedste match. Fællesnævneren er deres beundring af Nashvilles musikalske traditioner og trangen til at hylde et af tressernes mindre countrylabels, Chart Records, som Cortney Tidwells farfar var grundlægger af, og som senere blev videreført af hendes far.

Fra første skæring Incredibly Lonely til den valsende She Came Around Last Night står det klart, hvor godt de to stemmer klæder hinanden. Kurt Wagners let snøvlende vokal over for Cortney Tidwells krystalklare røst skaber en ren stjernestund. Wagners varme og glødende produktion skaber sammen med et hold velspillende musikere et smukt og simpelt statement for de gamle countrytravere, hvor der gives plads til Cortney Tidwells uomtvistelige vokaltalent, som får masser af spillerum på A Speciel Day, Yours Forever og I Can't Sleep With You. KORT skaber gyldne stunder på et album, der eminent dykker ned i et stykke amerikansk musikhistorie. Invariable Heartache er hverken retro-appeal eller billig kitsch, men ren spilleglæde, der rækker ud over originalerne.