Kellermensch: Posten, Odense

Kellermensch, Posten, Odense

Kellermensch: Posten, Odense

Anmeldt af Morten Elstrup | GAFFA

Kellermensch var både nyskabende og originale, da de indtog spillestedet Posten i Odense: Tag en kontrabas, et par elektriske guitarer, og en violin. Put det hele i en blender, og tilsæt hård rock, et trædeorgel og en smule metal – så får du et musikalsk produkt, som ingen kendte opskriften på, før Kellermensch opfandt det. Deres musik er nærmest umulig at genrebestemme. Den bevæger sig fra metal over rock til storslåede ballader, og med det leverede det passionerede band en sublim og unik koncert til det odenseanske publikum.

Kellermensch, der består af seks ubetingede originaler, begyndte aftenens sæt med "Black Dress", og det var svært allerede dér ikke at lade sig imponere af, hvordan kombinationen af violin og kontrabas gik op i en højere enhed sammen med den rå og brutale rock. Lyden af "Black Dress" og det efterfølgende nummer, "The Day You Walked", som blev leveret råt og brutalt, begejstrede publikum, og forsanger Sebastian Wolff, assisteret af Christian Sindermanns gennemtrængende brøl, brændte sig fra start fast med en imponerende musikalsk indlevelse.

Allerede på dét tidspunkt stod det klart, at Kellermensch er et ekstraordinært talentfuldt band, der ikke kun kan levere i studiet, men også tage det til et endnu højere niveau live, når de med tordnende energi og progressive udtryksmåder brændemærker sig i folks musikalske bevidsthed.
At Kellermensch ikke bare lader sig putte i en boks, hvorpå der står, hvilken genre de tilhører, understregede de for alvor, da sættets sjette nummer  – vel nok aftenens melodiske højdepunkt – for en stund satte en dæmper på tempoet og den ultramørke lyd. "Narcissus" var ryddet for aggression, Sindermanns brøl og den bestialske og mørke bund. I stedet imponerede Sebastian Wolff med sin vokal, der, sammen violin- og orgeltoner, gjorde nummeret til koncertens måske mest sublime oplevelse.

Derefter blev der endnu engang skruet op for både rock og guitarriff med "Dead End", inden "30 Silver Coins" fik publikum til at skrige med på det virkningsfulde, sangbare og energiske mesterværk, der også var et af aftenens absolutte højdepunkter. Den mere anonyme "Army Ants" blev (næsten) afslutningen efter blot 45 minutter.

Kellermensch formåede nemlig at fuldende aftenen på blændende vis, da de på publikums opfordring endnu engang gik på scenen. Først med en yderst vellykket udgave af TV On The Radios "Wolf Like Me". Og sidst imponerede de med "Moribound Town", hvor forsanger Sebastian Wolff afsluttede aftenen i fuldstændig ekstase, mens han sprang rundt på scenen for til sidst at bestige spillestedets største højttaler.

Her blev han, som en anden gud, hyldet for aftenens præstation – og det var en helt fortjent hyldest. For Wolff og resten af Kellermensch havde netop givet et pragteksempel på, at de har puttet de helt rigtige ingredienser i blenderen, og de leverede en original og nyskabende musikalsk præstation.