Let Me Play Your Guitar, Emma Acs, Panamah, Our Broken Garden og Freja Loeb: Vegas Udvalgte, Vega, K

Let Me Play Your Guitar, Emma Acs, Panamah, Our Broken Garden og Freja Loeb, Vegas Udvalgte, Vega, København

Anmeldt af Nynne Hein Møller | GAFFA

Fredag aften havde Vega helliget seks navne fra den blomstrende danske musikscene, som spillestedet mener, at det er værd at holde øje med i 2011. Samlet under titlen Vegas Udvalgte.

Første band var Let Me Play Your Guitar, der ligesom de succesfulde fyre fra The Rumour Said Fire dyrker den noget udanske musikgenre folkrock. Lyden er let, sommerlig og med en dejlig klang. Bandet kan uden tvivl deres kram på instrumenterne og virker som et bundt afslappede og sympatiske gutter. De lufter deres forudindtagede bekymringer om et lille publikum pga. konkurrence fra både håndbold og X Factor i tv, men bekymringerne har været uden grund, for publikum er allerede her tidligt på aftenen mødt talstærkt op. Derfor bliver aftenen skudt i gang på en fin musikalsk måde, omend Let Me Play Your Guitar ikke har opfundet den dybe tallerken og altså læner sig betydeligt op ad både The Rumour Said Fire og Treefight For Sunlight.

De seks bands veksler mellem at spille på scenen i Lille Vega og på etagen ovenover, i Vega Lounge. Skribenten her var dog lidt for langsom til at opfatte konceptet om de skiftende scener og missede derfor desværre indierapperen Brother Grimm. Undskyld!

Fra syrerock til electropop

Aftenens musikalske udbud spænder vidt over musikalske genrer, og det er Emma Acs et tydeligt bevis på. Den unge sangerinde med det ildrøde hår bevæger sig i et 60'er-pop- og syrerocket landskab med hilsner til de østlige himmelstrøg. Der er en god energi i både Emma og hendes seks mand store band, og især det overraskende covernummer "All That She Wants" af Ace Of Base får publikum helt op at ringe. Og det er der bestemt grund til, for Emma Acs demonstrerer en række fine og skæve popmelodier, der bliver leveret med både selvsikkerhed og sexappeal.

Mindre selvsikkerhed er der over Panamahs forsangerinde Amalie Stender, der mest koncentrerer sig om at se ned i jorden, mens det er guitaristen Peter Lützen, der derimod er super veloplagt og introducerer bandets numre på meget underholdende vis til publikum.

Desværre for bandet med de iørefaldende og fine electropop-melodier drukner koncerten lidt i dårlig lyd. Stenders stemme er alt for lav og øredøves af instrumenterne, og dette er desværre tilfældet hele vejen igennem.

Soundtracks til enhver smag

Lyduniverset hos næste artist er helt speciel. Det er Our Broken Garden aka. singer-songwriter Anna Brønsted, der faktisk lever glimrende op til sit bandnavn. For det kan næsten siges, at musikken kunne være soundtrack til en tur i en gammel, dyster og rodet have. Musikken er meget drømmende, euforisk og stemningsfuld og kunne derfor sagtens egne sig som soundtracket til en film. Dog er numrene temmelig ensformige og lydbilledet til tider lidt grumset.

Al den mørke dysterhed som præger Our Broken Garden er fuldstændig fraværende hos aftenens sidse musikalske håb, nemlig den topenergiske og udadvendte Freja Loeb. Hun har fra starten karisma som få andre, og hendes ubekymrede og lette popsange med tydelig inspiration fra 80'erne bliver fornemt leveret fra scenekanten. Selvtilliden fejler bestemt ingenting - faktisk ligner, agerer og lyder hun som en international popstjerne; denne skribent kommer til at tænke på Karen O fra amerikanske The Yeah Yeah Yeahs.

Men Freja Loeb er selvfølgelig 100 % sin egen, og de simple, men voldsomt effektive popsange skal nok føre hende langt på den musikalske stjernehimmel.

Samlet vurdering:

Let Me Play Your Guitar: 3/6