Adam Tensta: Tilt, by:Larm, Oslo

Adam Tensta, Tilt, by:Larm, Oslo

Adam Tensta: Tilt, by:Larm, Oslo

Anmeldt af Simon Christensen | GAFFA

Tre små skridt fra vinterkulden i Oslos gader og ind på den upraktiske, men yderst intense scene på spillestedet/baren Tilt, hvor Adam Tensta plus dj og mc Dida på bare tre minutter fik by:Larm-publikummerne til at koge. Adam Eriksson Taal, som han oprindeligt hed, voksede op i socialt boligbyggeri i bydelen Tensta i Stockholm, og rapper om netop dét. Også da han besøgte Cosmopol på Roskilde Festival for to år siden. Historien begyndte med debutalbummet "It's A Tensta Thing" i 2007, og med opfølgeren "Scared Of The Dark", som kommer senere i år, er han varslet som Sveriges største håb på rapscenen.

Tensta rapper med et flydende east coast-flow, men flirter også med grimens dynamiske temposkift. Bag sig har han en voldsom produktion, som i samspil med trioens udadvendte karakter går direkte i brystkassen og fødderne på publikum. I Sverige (og på by:Larm) får han den lidt skæve betegnelse moderne party rap, fordi beatet egentligt er kluborienteret elektro. Og selvom der var noget backtrack og megen attitude, så gav teksterne på "Monkey Say, Monkey Do", "Like A Punk" og "You Make Me Overload" en troværdig kappe til trioens performance, som den svenske rapper ydermere uddybede med et par realpolitiske indlæg om nationens tilstand i den multietniske stockholmske bydel.

Hvad er så problemet? Det er den trættende tendens, at rapmusikken kolliderer med poppen i et kommercielt amerikansk koncept, hvor man bevæger sig fra at være autentisk outsider med noget på hjerte – om det så er i Tensta eller 8210 – til at lave en poppet radiosjæler med æterisk pigevokal. Sådan var afslutningsnummeret. Man ønsker sig ideelt set den vrede politiske outsider, for den del var svedig, insisterende, fremragende på Tilt. Crossover-setuppet med Justice-befængte beats giver nok appel til, at man kan undlade knæfaldet for radioudvalget.