Lukestar: Sentrum, by:Larm, Oslo

Lukestar, Sentrum, by:Larm, Oslo

Lukestar: Sentrum, by:Larm, Oslo

Anmeldt af Simon Christensen | GAFFA

De var lige blevet offentliggjort på Roskilde Festival tidligere på aftenen på et andet af Oslos spillesteder, hvor den danske festival har deres eget program og deres eget fremstød. Den norske kvartet Lukestar med den fantastiske sanger Truls Heggero i spidsen var programsat på den største by:Larm-scene, Sentrum, men når man tænker over det skuffende fremmøde, som nordmændene selv kan mønstre, så forudser man med bæven uundgåeligt på et halvtomt Roskilde-telt til sommer. Til den tid har Lukestar ellers udgivet deres tredje album, "Taiga".

Lukestar spiller indadvendt symfonisk guitarbaseret shoegaze-altmuligt-rock med Heggeros høje vokal, og på Sentrum havde de medbragt en (unødvendig) violinist og ekstra tangenter, selvom det var musikkens enorme perfektioistiske bund, der skabte fremdriften. Der er lyse guitarfigurer, melodisk popmelodier (stærkest "White Shade" og den nye single "Flying Canoes") og så bandets mægtige omdrejningspunkt Truls Heggero, som synger helt utroligt, en isnende falset, men har lidt grove spring mellem registrene.

Musikalsk lægger Lukestar sig simpelthen så tæt på Mew, at det er helt umuligt at tænke på andet en sammenligningen her, specielt med de tidligere plader og nummeret "She Came Home For Christmas". Desværre savner man Mew i hvert sekund, fordi de ganske enkelt slår den norske kvartet overlegent på styrke, melodi og kompleksitet. Hvis man skal lede efter nogen grund til, at Lukestar skal spille i Danmark, så skal det da være, at Mew stopper karierren, og lytterne gerne vil have et mere simpelt alternativ.

Nordmændene er måske mere hook-orienterede, og undtagelsesvis er Lukestars forsanger klart stærkere end Mews ditto. Men igen. Truls Heggero spilder sine kræfter og burde holde sig til sit kunstnerisk langt mere interessante projekt Truls And The Trees.