Giana Factory og Bon Homme: VoxHall, Århus

Giana Factory og Bon Homme, VoxHall, Århus

Efter en turné i december som opvarmning til The Raveonettes er Giana Factory draget ud på en Danmarksturné som hovednavn. I bagagen har de efterårets udmærkede debutalbum "Save The Youth" og den lige så fine 2009-ep "Bloody Game", og et par hundrede forventningsfulde publikummer var mødt frem, da touren fredag ramte Århus.

Giana Factory udgøres af Lisbet Fritze (sang, guitar), Loui Foo (sang, elektronisk trommesæt) og Sofie Johanne (sang, keyboard, bas), og de tre havde taget opstilling på rad og række helt fremme på scenen i nævnte rækkefølge, set fra venstre, iklædt forholdsvis farvestrålende tøj, blandt andet nogle spraglede strømpebukser og for Loui Foos vedkommende en lang, lilla kappe.

Trioen lagde ud med titelnummeret fra "Bloody Game"-ep'en med alle på korvokaler og karakteristiske, håndklap-lignende lyde fra Loui Foos meget firserassocierende trommesæt. Ude til venstre leverede Lisbet Fritze spartanske, men meget effektive guitarfigurer med få, velvalgte toner, mens Sofie Johanne til højre sørgede for pumpende synthbas. Bag gruppen viste en storskærm visuals, som desværre var lidt svære at få øje på fra min placering ret langt fremme i salen, selvom belysningen var forholdsvis dæmpet, med fokus på røde og blå nuancer. Det sparsomme lys passede dog fint til den stemningsfulde musik.

Giana Factory fortsatte med "Pixelated Truth", hvor Loui Foo trådte frem som forsanger, mens Fritze og Sofie Johanne fra tid til anden faldt ind på kor – en rollefordeling, der blev bevaret det meste af koncerten, bortset fra en kort lead-passage fra Lisbet Fritze i "Joy And Deception". De synger alle tre på en forholdsvis tilbageholdt facon, hvor man på intet tidspunkt får indtrykket af, at de performer af deres lungers fulde kraft, men alle tre stemmer – der i sig selv er fine, uden at være prangende – fungerer glimrende i Giana Factorys relativt minimalistiske univers.

I "Pixelated Truth" samlede Sofie Johanne også en bas op, men ellers blev bassen det meste af aftenen leveret fra synthesizeren, ligesom trommerne som nævnt er elektroniske – og tilsyneladende har Loui Foo et uendeligt antal trommelyde på sit trommesæt. Både bas og trommer bliver dog spillet live, og noget af det mest interessante ved Giana Factory er samspillet mellem den elektroniske bund på den ene side og så de lidt henkastede vokaler og Lisbet Fritzes skalpelskarpe guitar på den anden.

Ørkenrock og rave

Senere, i "Heart Thief", fik guitaren et lidt ørkenrocket skær med flittig brug af vibratoarm og rumklang, og i "Dive" blev det ellers forholdsvis adstadige tempo sat noget op i den næsten rave-orienterede sang. Der begyndte da også så småt at komme gang i dansegulvet, og det fortsatte under den smågroovy "Dirty Snow! og ikke mindst, da Giana Factory derpå gav os up-tempo-radiohittet "Rainbow Girl" med dejligt småstøjende guitar.

Herpå var det dog allerede tid for pigerne til at sige tak for i aften, efter beskedne 45 minutter. Vi fik dog et enkelt ekstranummer, semi-balladen "Darkness", som langsomt udviklede sig til et småpomøst klimaks med et boblende keyboard i bunden.

Alt i alt 50 minutters udmærket koncert, uden at man man nåede helt op i skyerne. Giana Factory kunne for min skyld godt have spillet en halv time længere - de har mindst fire (udmærkede) numre mere på repertoiret, at dømme efter bagkataloget - men hatten af for, at de holder det kort og koncentreret. Bare ærgerligt, at storskærmen var så svær at se, for de visuelle effekter ville givetvis have medvirket til at gøre stemningen mere intens.

Opvarmning: Bon Homme ***

Inden Giana Factory fik vi en halv times opvarmning med Bon Homme alias WhoMadeWho-medlemmet Tomas Høffding. Solo står han for temmelig hårdtpumpet elektropop med elementer af house. Bon Homme gav et regulært soloshow med ham selv som både sanger og betjener af keyboard, effekter og klokkespil - og iført bowlerhat. Bassen og trommerne gik lige i mellemgulvet og fik mit ølglas til at hoppe lystigt frem og tilbage på olietønden foran mig, og Bon Homme er i besiddelse af en forholdsvis fyldig og udtryksfuld vokal, som dog til tider blev overdøvet af det bastante musikalske udtryk. Det var befriende, at musikken blev afviklet forholdsvis live, med Bon Hommes hænder rundt på både tangenter, effektenheder og klokkespil, og når teknikken af og til gik ned - og det gjorde den - fik Bon Homme den lynhurtigt i gang igen. Sangene virkede dog en kende for ensartede i længden, og generelt var Bon Hommes udtryk en smule for voldsomt i forhold til aftenens mere sofistikerede hovednavn.

Giana Factorys turné fortsætter til følgende byer:

19.02 – Kulturstationen, Vanløse

25.02 – Kulisselageret, Horsens