The Concretes: Blå, by:Larm, Oslo

The Concretes, Blå, by:Larm, Oslo

The Concretes: Blå, by:Larm, Oslo

Anmeldt af Simon Christensen | GAFFA

The Concretes fra Stockholm har eksisteret i 15 år og spyttet stemningsfulde indiepopsange ud i mere end årti. De er aktuelle med den mere diskoorienterede upbeat-skive "WYWH" efter en mindre pause.

Selvom det er ganske velskrevet og for ti år siden ville have været et patenteret indieaftryk med en genkendelig svensk farvetone, så virker det som om, at der er for meget stilstand og middelmådighed over The Concretes i dag. Koncerten havde lange momenter af følelsesløs distribution, og mens den tidligere trommeslager Lisa Milberg i store træk udfylder rollen som forsanger, så er musikerne lidt fortabte i deres egne universer. For eksempel keyboardspiller Per Nyströms formålsløse og overdramatiske spil, eller Maria Erikssons andenstemme.

Kun en enkelt gang droppede Nyström tangenterne og spillede guitar på et ganske fremragende indierocknummer af ældre dato. Og måbende så publikum The Concretes bagefter dale tilbage til middelmådighed.

The Concretes skiftede forsanger, da Victoria Bergsman trådte ud af bandet i 2006 for at starte som Taken By Trees, et skæbnesvangert brud.

Når en koncert, ligesom "WYWH" i øvrigt, er så behagelig og indadvendt, at det er mere velegnet som baggrundsmusik, så bliver det lidt en tam affære, selvom det i grunden er meget velspillet med lyse guitarfigurer, alsidige vokalharmonier, kontrolleret koklokke og stemningsmættede fills. Den svenske insider mente, at The Concretes var placeret forkert på Blå, som er et afsideliggende typisk rocksted med et dedikeret publikum. En god pointe, men ingen undskyldning!

Med det mere dansable materiale åbner The Concretes sig, men taber samtidig identitet og nærmer sig alle de "andre" i twee-/indiepop-ingenmandsland.