Radiohead
The King Of Limbs

Radiohead: The King Of Limbs

Download / Playground Music
Udgivelse D. 19.02.2011
Lars Löbner Jeppesen

"If you think this is over, then you're wrong" lyder det rammende i afslutningsnummeret Seperator på Oxford-orkesterets ottende opus. Selvom vi sikkert godt kan vinke eviggyldigt farvel til de kolossale omkvæd og guitar-hooks, så er Radiohead ikke et band, der er færdige med at imponere. For The King Of Limbs er et imponerende sammenhængende og spillevende udspil, hvor de otte numre fremstår som friske knopskud på de mange forgreninger, bandet har podet ud af rockmusikken i den nu 18-årige albumkarriere.

Bandets kærlighed til legesygen i elektroniske subgenrer gør sig igen gældende, for med et virvar af inciterende og pulserende loops handler albummet mere om at skabe trippede stemninger og indre billeder end vers-omkvæd-vers-vanetænkning. Tag f.eks. den gribende Little By Little, hvor vi er ude i et sci-fi-spaghettiwestern-landskab, der på charmerende vis flirter med et flimrende lag af tynd percussion. Eller i Feral, hvor Thom Yorkes vokal er nedklippet til blotte fragmenter, der giver nummeret et fortættet spøgelsespræg, som følges til dørs af en sugende bas.

At Radiohead stadig mestrer de kuldegysende ballader, får vi eksempel på i Give Up The Ghost, hvor den akustiske guitar for en gangs skyld får lov at tage centerpositionen. Hele herligheden afsluttes som sagt med Seperator, hvor Yorke messer "wake me up" på så døsig vis, at man tvivler på, at han rent faktisk vil ud af denne småpsykedeliske morfinsøvn.

I al enkelhed er albummet et betagende og til tider bjergtagende værk, der i al sin foranderlige fantasifuldhed ikke lader sig hurtigt bundfælde og derfor bør få lang levetid i højttalerne.