Murder: Studenterhus Århus (turnéstart)

Murder, Studenterhus Århus (turnéstart)

Murder: Studenterhus Århus (turnéstart)

Anmeldt af Jeppe Kiel Revsbech | GAFFA

Arkivfoto

"Hvad er den af – er vi blevet et rockband," jokede Murder-frontmand, Jacob Bellens, og skævede til sit og bandkompagnon, Anders Mathiasens, tre mand høje følge, som stod kampberedt med guitar, bas og trommer. Duoens på én gang sirlige og sarte toner viste sig imidlertid at være lagt i trygge hænder, da den til lejligheden nyslåede kvintet indtog et velbesøgt Studenterhus Århus onsdag aften og med omhu animerede en til tider morderisk smuk neo-folk.

Det er efterhånden fire et halvt år siden, makkerparret Bellens og Mathiasen for alvor bjergtog omverdenens øregange med den fremragende "Stockholm Syndrome", hvis americana-sværtede sangskrivning og vemodsfulde melodistrofer udgjorde det afdæmpede fundament på et dybt bevægende album. Sidste efterår kom så opfølgeren, "Gospel Of Man", der lykkeligvis klingede lige så besnærende som forgængeren – og så meget desto større var glæden over, at gårsdagens koncert i høj grad bestod af sange fra disse plader.

Med Anders Mathiasen evigt vuggende over sin akustiske guitar lagde Murder blandt andet fra land med åbneren fra "Gospel Of Man", "Providence", hvor Mathiasens lyse stemmebånd ubesværet svøbte sig om Bellens raspende ditto og lod ørerne forføre af sangens rørende melodilinjer. Samme nådegave rummede også den sirligt enkle "Sounds Below The Sun" – for slet ikke at glemme den knugende smukke "Picker Of Cotton", hvis sarte klaverstrofer efterlod en næsten andægtig stemning i Stakladens ellers så uinspirerende lokaler.

Fandeme hyggeligt
Også de herrer Mathiasen og Bellens selv lod til at nyde deres onsdagsvisit i Smilets By. "Jeg kan ikke se en skid, men det er fandeme hyggeligt," udbrød sidstnævnte eksempelvis midtvejs i koncerten, da hans briller var dugget lige rigeligt til bag den velpolstrede hættetrøje, og hans personlige overskud var svært ikke at lade sig smitte af – selv om det fra tid til anden efterlod en lidt for aparte kontrast til de smukke og alvorsfulde sange.

Suppleret af medlemmer fra blandt andet Slaraffenland formåede Murder imidlertid koncerten igennem at tilføre et elegant fuldorkestreret strejf til de fintfølende sange, hvor eksempelvis "Drawn In The Dirt" fik sig et vellykket countryficeret anstrøg – og hvor Mathiasen og Bellens ganske passende måtte rose sine tre medmusikanters kvaliteter undervejs. Godt en times indtagende toner blev det til i selskab med Murder denne onsdag aften, og det havde disse ører måske gerne set udskiftet – eller forlænget – med lidt flere øjeblikke fra "Stockholm Syndrome". Det ændrer imidlertid ikke ved, at duoen var et kærkomment lyspunkt på en kold februaraften i det århusianske.

Murders Danmarksturné fortsætter til følgende byer:

24/2 Aalborg, Studenterhuset
25/2 Sønderborg. Sønderborghus