Carpark North: Horsens Ny Teater (turnéstart)

Carpark North, Horsens Ny Teater (turnéstart)

Anmeldt af Kristian Nygaard | GAFFA

Efter tre hitspækkede albums, et mindre udenlandseventyr og senest en opsamlingsplade kan man ikke fortænke Carpark North i at tænke stort og booke sig ind på en af de største scener, vi kan præsentere i vort lille land. Denne "Best Days"-turné som torsdag aften indledtes i Horsens er nemlig sat til kulminere i KB Hallen den 12. marts, men ud at dømme fra første koncert i det østjyske, så skal der knokles hårdt på landevejen, før drengene er klar til den helt store scene.

Erfarne rotter
Carpark North har nu i offentligheden eksisteret i otte år, siden de tilbage i 2003 brød igennem med "Transparent and Glasslike" som soundtrack til ungdomsgyseren "Midsommer". De kom med en ny frisk synthrocket pop i en tid, hvor resten af musikscenen kæmpede om at tude højest, og med bandmedlem Sørens Balsners limfjordske ophav satte de gang i anden bølge af fremadstormende bands fra Skive, hvor blandt andre Dúné, Mads Langer mfl. fulgte i kølvandet.

Men årstiderne skifter som ungdommen siger, og Carpark North er ikke mere de nye og fremadstormende. Nu har de været med så lang tid, at de selv føler, det er tid til et opsamlingsalbum og har derefter søsat en best of-turné, hvor dansken skal opleve hitparaden for fuld erfaren udblæsning.

Dette udeblev (for alvor) i Horsens.

Manglende live-tænding
I en klassisk bandopsætning (Lau Højen i midten med guitar og mikrofon, Søren Balsner til venstre ved keyboard og keytar, Anders Birk til højre ved keyboard og Morten Thorhauge bagerst løftet en anelse op på trommer) stillede de op uden det store scenegejl – hvidt bagtæppe med "Carpark North" på sort skrift og projektører i skiftende farver – og lagde ud med nummeret "Burn it" fra "Best Days"-pladen.

Hidsige flashlight udfordrede konstant publikums synssans, men derudover forløb den første håndfuld sange, som man kender dem fra anlægget hjemme i stuen. Numre som "Best Days", "The Beasts" og "More" er solide Carpark North-hits, men nerven ved en live-koncert manglede. Der var ikke rigtig tænding, og forhåndsindspillede keyboards ved for eksempel "More" gjorde det hele lidt for "sikkert" og kedeligt.

Først i gang halvvejs
Først under det stemningsfulde nummer "Homeland" fra første album, gik koncerten rigtig i gang. Her skruede bandet op for tempoet i den normalt så stilletrukne sang, og da de uden spilstop kørte videre over i "Fireworks", og Lau Højen for alvor fik sunget sig varm, var der anslag til en god gang stadionrock – i moderate rammer selvfølgelig.

Det skal dog siges, at numre som "Leave My Place" og den gamle traver "Transparent and Glasslike" fik hvad den kunne trække af guitarsoloer, fælles åh åh-sang og landsholdstemning – førstnævnte levede videre på det momentum, der blev skabt på det overraskende Pink Floyd-indslag, som pludselige savede koncerten midt over.

Overraskende besøg af Pink Floyd
Carpark North havde mikset deres egne "40 Days", "Wild Wonders" plus en ekstra, jeg ikke lige kunne tyde, sammen med Pink Floyds "Another Brick In The Wall" tilsat lidt Daft Punk, hvilket var aftenens helt klare højdepunkt. Som revet ud af det blå, og man sad efterfølgende lammet af benovelse. Hvor kom det fra? Og som Pink Floyd-samplingen lød: "We Don't Need No Education". Nej Carpark North behøver ingen undervisning. De har fra første plade været placeret højt på i den danske popliga, men ærgerligt at denne vitamindsprøjtning lå placeret midt i koncerten, hvor det i stedet kunne have været et effektfuldt punktum for den halvanden times lange koncert.

Manglende publikumskontakt
Det blev det så ikke. Og ligesom valget af sange – som også indbefattede mindre kendte numre, der nok ikke burde være med i en best of tour – var bandmedlemmernes sceneoptræden også engang imellem lidt for malplaceret.

En hovedregel for scenefolk siger man aldrig må stå med ryggen til sit publikum. Den havde Søren Balsner nok glemt, for til tider stod han lidt for meget i sin egen verden med ansigtet vendt væk op mod Morten Thorhauge på trommerne. Men okay. Der er stadig god tid til KB Hallen, og Carpark Norths "Best Days"-tour kan sagtens nå at blive et sandt triumftog for de veletablerede hitmagere.

Carpark Norths turné fortsætter til følgende byer, med Marvel Hill som opvarmning:

25.02 – Tobakken, Esbjerg
26.02 – Kulturgodset, Slagelse