The Kenneth Bager Experience og Specktors: Train, Århus

The Kenneth Bager Experience og Specktors, Train, Århus

Tilbage i januar 1990, altså for 21 år siden, var de dengang meget unge dj's Kenneth Bager, Carsten "Soulshock" Schack og Kjeld Tolstrup på forsiden af GAFFA under overskriften "90'ernes nye stjerner?" - bemærk spørgsmålstegnet. I al beskedenhed skulle GAFFAs spådom vise sig at holde stik. De tre dj's og hele den kultur, de repræsenterede, var i den grad med til at sætte den musikalske dagsorden i både 90'erne og 00'erne og er det vel stadig her i 10'erne. De tre har som regel holdt sig i baggrunden, men de har så absolut været med til at definere tidens toneklang som dj's, remixere, producere og sangskrivere – især Soulshock, men bestemt også de to andre, der i øvrigt begge er med til at drive hver sit pladeselskab.

I 2006 udgav Kenneth Bager omsider sit første soloalbum "Fragments From A Space Cadet", hvor en lang række gæstesolister fra ind- og udland medvirkede. Sidste år blev albummet fulgt op af "Fragments From A Space Cadet 2", udsendt under gruppenavnet The Kenneth Bager Experience, som nu er draget ud på en mindre turné for at præsentere musikken live. Fredag aften havde touren premiere i Århus for et knap halvt fyldt Train.

Med så mange gæster på albummene gav det sig selv, at de ikke alle kunne være med på touren. Ærgerligt nok glimrende Bagers ellers tætte samarbejdspartner Thomas Troelsen ved sit fravær. Mindre overraskende var det, at amerikanske Julee Cruise, som spillede en stor rolle på det første "Fragments"-album, ikke havde taget turen til Danmark i denne omgang. Ankommet var til gengæld den jamaicanske sanger Sheldon Senior og den engelske sangerinde og rapper Julie Higgins, der fik meget mere plads at boltre sig på end på "Fragments 2"-albummet, hvor de kun er med på ét nummer hver. Og Fagget Fairys-vokalisten MC Ena dukkede også op på et par sange.

Lineuppet bestod derudover af en bassist, en guitarist, en slagtøjsspiller, en tenorsaxofonist, en klarinettist, Bager selv bag dj-pulten samt de to 15-årige synge- og dansepiger Cecilie og Frederikke, der skulle vise sig at holde dampen imponerende højt oppe koncerten igennem. Alle musikerne var iklædt en sort- og hvidstribet, sømandslignende beklædning, bassisten og percussionisten derudover de karakteristiske kaninører, som Bager har dyrket gennem hele sin karriere, og så var Bager ham selv desuden iført høj hat, solbriller og en regnbuefarvet jakke. Tilmed var der farvestrålende animationer på storskærmen bag bandet. De var altså klædt på til narrestreger, men havde de et sted at gå hen?

Funk, reggae, world – og swing

Ja, skulle det hurtigt vise sig. Gruppen lagde forsigtigt ud med en instrumental og ganske smuk intro for el-guitar og saxofon, men herefter kom der gang i sagerne med den funky "Go Underground", hvor Sheldon Senior viste sig som en solid soulsanger, der snildt kunne erstatte Thomas Troelsen.

"Naked Music" fortsatte, og nu var der dømt reggae, hvilket naturligvis passede fint til den jamaicanske vokalist. Der begyndte så småt at komme gang i publikum, ikke mindst ansporet af de to unge piger og deres synkrondans, som også fik bredt sig til bandets bassist.

Reggaerytmerne fortsatte på fin vis under "I Can't Wait", inden Julie Higgins for første gang kom ind på scenen og satte gang i 2006-radiohittet "...And I Kept Hearing", som i originaludgaven rappes af Gisli. Higgins var dog tydeligt ikke helt stiv i rapteksten og skævede en del ned til teksten på sin monitor. Sheldon Senior og de to unge piger forsøgte at holde stemningen oppe ved at fløjte sangens karakteristiske tema, som er genbrugt fra Drengene Fra Angora (og skrevet af Thomas Troelsen), og det lykkedes nogenlunde.

Julie Higgins klarede sig bedre som korsangerinde på de følgende "Time's Up" og "Wall Of Shame", hvor Sheldon Senior var tilbage i rollen som forsanger, inden det var tid til det lange, Afrika-inspirerede og – bortset fra de mange "Yeh Yoh"-kor – instrumentale "Yeh Yoh" med en lang, stemningsfuld saxofonsolo. Musikken swingende forholdsvis godt, men jeg kunne nu ikke lade være med at tænke på, at man trods alt godt kunne høre, at der var en overvægt af hvide musikere på scenen – det var ikke helt som at være der selv.

Så var faktisk mere swing i, ja, "The Sound Of Swing", hvor klarinetspilleren Emil (fra klezmer-gruppen Mames Babegenush) trak det tungeste læs med stor elegance. Inden da havde vi fået "My Dearest" med solid rapsang fra MC Ena, der også gav Kenneth Bager et par kærlige klap bagi med trommestikkerne. MC Ena vendte tilbage igen sammen med Julie Higgins på "Window Shopping", hvor de to damer rappede og sang skarpt med og mod hinanden i det hårdtpumpede dansenummer, der med den tilbagevendende korte rap/sang-sekvens minder en smule om Armand Van Heldens remix af Tori Amos' "Professional Widow".

Alle tre vokalister sang og rappede i hovedsættets afslutningsnummer "Turn Off The Light", hvor blæserne på elegant vis citerede Bagers første hit "Kaos" fra 1989, mens Bager smadrede puder ud over publikum, så man nærmest følte sig hensat til en fjerkræfarm. På dette tidspunkt kom jeg til at tænke på, hvor imponerende præstation de to 15-årige piger Cecilie og Frederikke havde udøvet. Konstant synkrondans og masser af sang i over en time, men alligevel havde de overskud til at synge fint a cappella og spille klaver som intro til ekstranummeret "The First Picture", og de fik da også fortjente højlydte klapsalver, inden resten af bandet tog over.

Senere i sangen blev det tid til en lang og stemingsfuld guitarsolo, mens publikum kastede fjer på hinanden og på bandet, og omvendt. En festlig slutning på en ganske hyggelig koncertaften, der elegant blandede en lang række genrer og vidt forskellige solister og viste, at Kenneth Bager stadig har godt overblik over, hvad der virker i musikkens verden – 21 år efter hans første GAFFA-forside.

Opvarmning: Specktors ****

Inden Kenneth Bager & Co. gik på scenen, fik vi en halv times opvarming fra et af bands, Bager har udgivet på sit pladeselskab Music For Dreams, nemlig den amagerkanske electro-rap-gruppe Specktors. Selvom salen var næsten tom ved showstart, gik de tre mc's Bruce Wanr, JonasForFaen og Sluzh dj Drysset på med krum hals. De leverede en samling hæsblæsende rapnumre med rendestensromantiske tekster, gedigne flows og hårdtpumpet elektronisk backing, hvor især nummeret "Broerne Brænder" med MC Ena som gæsterapper fængede. Og det var stærkt underholdende at se den vertikalt noget udfordrede Sluzh hoppe op og ned næsten konstant, ligsom han flere gange nærmest væltede ud over scenekanten. En ustoppelig energi, som publikum havde svært ved at modstå – og dermed blev vi varmet op, helt som det var hensigten.

The Kenneth Bager Experience fortsætter til følgende byer:

18. marts: Gimle, Roskilde

19. marts: Vega, København