Håkan Hellström: VoxHall, Århus

Håkan Hellström, VoxHall, Århus

Håkan Hellström: VoxHall, Århus

Det var noget af en omvæltning at gå direkte fra DR1's X Factor hjemme i stuen og så ind på et næsten fyldt VoxHall, hvor Göteborgs stolte søn Håkan Hellström var på plakaten fredag aften. Med al respekt for de tilbageværende deltagere i talentshowet, så var det som at gå fra sort-hvid til farve at skifte flimmeren ud med den ægte vare. For Håkan Hellström er ganske enkelt i besiddelse af så meget X Factor, at man næsten kan skære sig på ham.

Som vi også har lært af Blachman, Pernille og Cutfather, så er stemmens kvaliteter ikke det eneste, der tæller. Det handler også om udstråling på en scene, og hvor Hellström med sin lidt spinkle røst måske ikke havde bestået optagelsesprøven til sanglinjen på rytmekons - med mindre det var alternativt tænkende folk som Hanne Boel, der var censor - så er det en fryd at opleve ham på en scene. Nåja, så er han også en fremragende sangskriver, der på VoxHall kunne levere 20 sange af egen avl uden at kede et sekund.

Til tonerne af The Who-klassikeren "Baba O'Riley" gik Håkan og hans otte mand store band på scenen og lagde ud med den groovy "Dom Där Jag Kommer Från", og så var festen i gang. Iført høj hat ledte krøltoppen Håkan slagets gang foran et orkester, der ud over to gange guitar, bas, trommer og keyboard også bød på en slagtøjspiller og to blæsere, henholdsvis trompet og tenorsax. Publikum var øjeblikkeligt klar på at synge med på sangens mange "åh-åh"-passager, og stemningen gik yderligere i vejret, da bandet fortsatte med nyklassikeren "Kom Igen Lena!", en særdeles hurtig sag, der fik dansen foran scenen til at bølge frem og tilbage. Ja, en enkelt kastede sig sågar ud i crowdsurf, mens Håkan gav hånd til adskillige publikummer på første række. Og både Håkan og hans særdeles velspillende band så ud til at nyde hvert sekund.

I "Tro Och Tvivel" markerede saxofonisten Björn Almgren sig med en heftig solo, inden Håkan & Co. satte tempoet markant ned den smukke kærlighedsballade "Precis Som Romeo". Evnen til at skrive og synge med følelserne nærmest syet på tøjet er en af Hellströms spidskompetencer, og lige så fest-kickstartende, han kan være, når han er i dét humør, lige så hårdt kan han gribe fat i dit hjerte, når det er det, han vil. Nogle gange endda begge dele på samme tid, som eksempelvis i "Kom Igen Lena!"

I øjenhøjde med fansene

Håkan fortsatte dog i det melankolske hjørne med den let jazzede hjerteknuser "Jag Hater Att Jag Älsker Dig Og Jag Älsker Dig Så mycket At Jeg Hater Mig", der i øvrigt har en vis musikalsk lighed med John Hartfords klassiker "Gentle On My Mind". Senere detonerede han en regulær festbombe med den naivistiske nyklassiker "En Vän Med En Bil", der ligesom mange af Hellströms andre sange kredser om kærlighed, når den er mest ung, uskyldig og lidenskabelig – lykkelig som ulykkelig. Publikum skrålede mest af fuld hals, de to blæsere nærmest hyperventilerede, og Håkan smed jakken og fortsatte i vest.

Senere fik vi den solide rockballade "Hurricane Gilbert" tilegnet Hellströms mangeårige, yderst habile guitarist Daniel Gilbert, der i sagens natur fik plads til at give en lang, flot solo. I den semi-rockede "Shelley" benyttede en opstemt fan i bar overkrop lejligheden til at hoppe op på scenen, og selvom scenevagten øjeblikkeligt var klar til at smide ham ned igen, lod Håkan sig overskudsagtigt ikke mærke med noget, men lagde tværtimod armen på hans skulder. Hellström er i den grad i øjenhøjde med sine fans.

Med endnu en smuk, smuk ballade, "Kärlek Är Ett Brev Skickat Tusen Gånger", sagde Håkan og hans tro væbnere tak for i aften efter halvanden times forrygende underholdning. De gav heldigvis yderligere en halv times ekstranumre, heriblandt hans nok mest kendte sang, den forrygende debutsingle "Kann Igen Sorg För Mig Göteborg", der atter fik VoxHall til at folde sig ud i fællessang på klingende svensk. "River En Vacker Dröm" fortsatte med det selvironiske omkvæd "River en vacker dröm / Alla vill se dig dala nu Håkan Hellström". En sang, hvor Hellström udtrykker nogen tvivl om, hvor længe succesen holder, men det er ganske unødvendigt, og det ved han vist godt inderst inde.

Efter en hektisk "En Midsommarnattsdröm" med de to blæsere til at trække det melodiske læs – hvilket de gjorde på flotteste vis – sagde Hellström og orkester definitivt tak for i aften med balladen "Du Är Snart Där". En skøn sang om, at man aldrig skal give op, selv ikke når det ser sortest ud, tilsat flot slide-guitar, der sendte tankerne i retning af George Harrison. Og med disse bevingede ord kunne Håkan, band og publikum ønske hinanden tak for i aften med højlydte klapsalver og mange håndtryk mellem scene og sal.

Tak for svensk X Factor.

Håkan Hellström spiller i Koncerthuset i København 12. marts. Køb billetter via Billetlugen.