The Raveonettes
Raven In The Grave

The Raveonettes: Raven In The Grave

Album / Universal Music
Udgivelse D. 04.04.2011
Erik Barkman

Allerede fra de første koncerter som The Girl On Death Row stod det klart, at Sune Wagner og Sharin Foo lød godt sammen. Deres kontrastrige krydsning af Jesus & Mary Chain-støjrock, Phil Spector-pop og Wagners sikre sangskriverhåndværk var en vinderformular, der vakte international interesse, ikke mindst fra amerikanske Columbia Records. Men der var også skeptikere, der savnede noget sjæl og hjerte i Raveonettes' stramt stylede sound. Efter Raven In The Grave kan skepsissen med sindsro pakkes helt væk.

Hvor forrige års In And Out Of Control var et overraskende livtag med dansabel pop, så går Raveonettes' nyeste den modsatte vej. Med lag på lag af sarte synths og udflydende shoegazer-guitar er albummet duoens mest yndefulde og tænksomme samling sange hidtil. Forget That You're Young skildrer et parforhold med aldersforskel til tonerne af firser-synthpop og underskønne vokalharmonier. Recharge And Revolt lægger ud med en enkel trommerytme tilsat et Jesus & Mary Chain-inspireret guitarriff og bygger vokaler, synths og bas ovenpå, til nummeret bliver en hel lille popsymfoni. Og Evil Seeds er decideret episk, lutter brusende trommer, twang-guitarer og vokaler i en katedral af rumklang. Alt sammen uden skyggen af den retro-distance, der før har præget Raveonettes.

Den ufiltrerede patos klæder Wagner og Foo, der på Raven In The Grave går "all in" med deres sange – og vinder stort. Der skal nok være dem, der vil savne de gode gamle dage, men for denne anmelder er Raven In The Grave Raveonettes' bedste udspil hidtil.