TV-2 og Marie Key: Odense Idrætscenter (turnéstart)

TV-2 og Marie Key, Odense Idrætscenter (turnéstart)

Anmeldt af Mikkel Asferg | GAFFA

Arkivfoto

TV-2 udgav i sidste måned deres 17. studiealbum "Showtime", og fredag aften holdt de så premiere på deres Danmarksturné i Odense Idrætscenter. Først skulle vi dog lige varmes op af Marie Key.

Marie Key ***
Præcist klokken 20 bevægede Marie Key sig ind på scenen i Odense Idrætshal. Salen, der på dette tidspunkt kun var halvt fuld, tog imod hende med to sølle klap og et enkelt pift. Men på trods af den sparsomme velkomst leverede hun nogle glimrende numre i selskab med Andreas Martin Sommer, der også er kendt som den maskinelle del af Stoffer og Maskinen.

Mens Andreas boltrede sig i den elektroniske afdeling, skiftede Marie Key frem og tilbage mellem en akustisk guitar og sin nyindkøbte SPDS-trommemaskine. Denne maskine fik – ja, Maskinen – også lov at slå på, da "Mormor" fik et musikalsk ansigtsløft.

Den 25 minutter lange koncert bød også på "Kleptoman" og "Er det nu" fra tiden med Marie Key Band. Herudover fik vi fire nye numre serveret, hvor jeg især blev begejstret for "Mere snak, mindre musik". Keys runde vokal matcher virkelig de veldrejede kompositioner, der gradvist blev forøget i løbet af nummeret. Og så har hun tydeligvis et talent for at fortælle historier.

Marie Key afsluttede sit sæt med singlen "Stå op", der som de øvrige nye numre retfærdiggør en vis forventning til hendes kommende soloalbum. Desværre nåede hun aldrig at folde sig helt ud denne aften i Odense, hvor publikum heller ikke ligefrem bød hende velkommen på den anden side af scenekanten. Langt de fleste var kommet for at høre TV-2, og ikke andet.

TV-2 ****
En anderledes hjertelig velkomst fik TV-2, da "Bornholmer Valsen" afbrød de fynske samtaler i en stopfyldt og udsolgt Odense Idrætshal. Klædt i sort og hvidt bød Danmarks kedeligste orkester de 2900 publikummer velkommen til bandets 30 års fødselsdag. Og Steffen Brandt slog med det samme fast, at der hverken ville komme taler eller omdelte sange. Til gengæld lovede fødselarerne at kvittere med en rockkoncert, hvis publikum kunne tage det. Det kunne de, naturligvis.

Foruden markeringen af TV-2's 30 års jubilæum var koncerten i Odense også første stop på bandets forårsturné med det 17. studiealbum: "Showtime". I den anledning er gruppen på tour i den oprindelige formation med Steffen Brandt, Georg Olesen, Hans Erik Lerchenfeld og Sven Gaul.
Kvartetten kickstartede festen med tre kendinge fra debutpladen i '81. Et glimrende medley, hvor genhøret med den "Fantastiske Toyota" fik salen med fra begyndelsen. Herefter skabte både Hans Erik Lerchenfeld og Georg Olesen en verden perfekt, da de leverede et par solide soloer på henholdsvis guitar og bas.

Aftenens fjerde nummer blev akkompagneret af to keyboardspillende korpiger – og så blev et ellers tomt bagtæppe fyldt med en række sort/hvid-billeder. Dog var det svært at finde både symbolik og system i brugen af visuals – de kom og forsvandt sporadisk gennem koncerten.

Akustisk afbræk
Efter en suveræn åbning blev det også tid til at præsentere det nyeste materiale for publikum. Umiddelbart tog de godt imod både "Showtime" og "Go tur hjem" – men det var også tydeligt, at langtfra alle havde læst op på de nye tekster. Måske kunne et omdelt sanghæfte have været en idé alligevel. Hvis det da ikke var fordi, at det lille stemningsdyk blev udnyttet på bedste vis.
Den melankolske "Den dag min elskede kommer hjem" blev nemlig fremført akustisk, hvilket klædte sangen rigtigt godt. Herefter fulgte en fortryllende duet mellem Steffen Brandt og Charlotte Schultz, der tog tempoet helt ud af "Det eneste hun ville var at danse". Badet i blåviolette lyskegler sad Lerchenfeld og Olesen på Sven Gauls trommerepos, mens publikum trofast sang med på omkvædet. Og her var der selvfølgelig ingen slinger i valsen – hverken fra scenen eller salen.

Den akustiske passage var i mine ører et af koncertens højdepunkter, der med et par gode tekster formåede at bringe en anderledes nerve ind i forsamlingen. De to flotte sange viste, at TV-2 er langt mere end skrål-med-venlige åh-uh-åh-omkvæd og ørehængende popmelodier. Det var en sand fornøjelse bare at høre fire spillemænd og to vokaler – skåret ind til benet uden for meget udenoms-støj.

Flere fødselsdagsgæster
Naturligvis blev der også plads til den storhittende single, "Fuck den kærlighed". Endda med et ekstra besøg på scenen, idet Mulernes Legatskole fra Odense gæstede scenen med et kor på 30-40 personer. Det gjorde ikke sangen dårligere – men til gengæld lød det til, at Steffen Brandt missede et par af de lyse toner. Det virkede dog som selvstændige svipsere, idet bandet havde godt styr på de nye numre. Generelt fremstod de en anelse mere rocket end cd-versionerne, hvilket fungerede fint.

Efter en række "Showtime"-numre gik "Hele verden fra forstanden", da "Be bab a lu la" og "Lanternen" flød ud gennem højtalerne – der i øvrigt leverede en okay lyd. Kun enkelte gange druknede Brandts vokal lidt i "Rejsen til Rio".

Efter et par minutters pause åbnede Steffen Brandt ekstranumrene med "Vandfald", der fik en noget rocket afslutning med på vejen. Det virkede til sidst en anelse langtrukkent og støjende, og var måske ikke helt hvad det talstærke publikum havde håbet på. Derimod vakte "Fald min engel" – endnu engang akkompagneret af koret fra Mulernes Legatskole – og "De første kærester på månen" mere begejstring. Især fik sidstnævnte sang fynboerne op af sæderne, så hele salen dansede og klappede med på en af de bedste dansksprogede kærlighedssange.

Efter endnu en kort pause, igen fyldt med tilråb, klapsalver og forhåbninger om endnu mere musik, vendte fødselarerne tilbage på scenen. "Naturligvis kunne vi ikke finde på at holde fødselsdag i Odense, uden at spille "Bag duggede ruder"", erkendte Steffen Brandt. Og faktisk var det nok bare at spille sangen – det feststemte publikum havde nemlig helt styr på teksten, ganske uden omdelte sanghæfter.

Det var tydeligt, at publikum hovedsageligt var kommet for at synge med på de kendte klassikere. Og hvis bandet ville, kunne de uden problemer have gravet endnu dybere i deres imponerende bagkatalog. På trods af, at jeg bifalder brugen af de nye numre, så var ni ud af tolv "Showtime"-sange måske lige i overkanten for det fynske publikum. Alligevel virkede de godt tilfredse med den syv kvarter lange koncert. Der var numre til både følelser og fællessang på en aften, hvor især Hans Erik Lerchenfeld fik lov at folde sig ud i flere soloer. Alt i alt en hæderlig start på "Showtime"-turneen.

Se flere koncertdatoer og køb billet via GAFFA Live.