Kurt Vile: Waterloo, SXSW, Austin

Kurt Vile, Waterloo, SXSW, Austin

Kurt Vile: Waterloo, SXSW, Austin

Anmeldt af Simon Christensen | GAFFA

Den amerikanske sangskriver Kurt Vile er vokset med et par nøgleudgivelser de sidste par år og en pladekontrakt med Matador Records. Vile er fra Philidelphia og er blevet sammenlignet med betydningsfulde klassiske nordamerikanske sangskrivere, mest af alt minder han dog om Bob Dylan med sin dovne vokal og holdning, selvom indtrykket kun er flygtigt.

Kurt Vile (& The Violators!) er i tillæg til sangskriverkvaliteten herligt funderet i psych- og stonerrock, som passer perfekt til dette af de udendørs spillesteder; endnu en parkeringsplads, foran pladeforretningen Waterloo, der også sælger solistens seneste ganske udmærkede og mere afdæmpede album, Smoke Ring For My Halo, en no brainer til en beskeden sum dollars.

Violators spiller de gamle numre helt vildt fedt, men teksterne og attituden fra Vile selv er simpelthen så distanceret, at det er svært at blive yderligere aktiveret. Efter et par gamle numre får vi også Jesus Fever, og mindst et enkelt nummer fra Children Prodigy. Men festivalens sjette dag begynder at runge lidt hos det meste af publikum - og også hos bandet selv, der spiller det sidste af mindst 10 South By Southwest-shows i Austin.

På SXSW, den største branchefestival på verdensplan, er der op mod 4000 bands repræsenteret, der spiller mere eller mindre officielle shows på alt fra store scener, klubshow, private fester og gadehjørner. I nogle optællinger giver det omkring 15.000 koncerter, reelt er der dog kun 200, der virkeligt er interessante i mængden af lokale bluesbands og koncertgentagelser.

Kurt Vile er én af dem. Han har med Smoke Ring bevæget sig fra det inkarnerede lo-fi-psychrock, men har hele tiden været og er stadig en storyteller. Det er for alvor godt live, når tempoet ikke bliver alt for lavt og vokalen for doven; ulig oplevelsen af hans hashindhyllede glorificerede fuldlængde plader.

Kurt Vile & The Violators spiller på Lille Vega den 12. maj og Voxhall den 13. maj.