The Rumour Said Fire og Emma Acs: VoxHall, Århus (turnéstart)

The Rumour Said Fire og Emma Acs, VoxHall, Århus (turnéstart)

The Rumour Said Fire tog onsdag aften hul på en Danmarksturné på et stort set fyldt VoxHall. Det er gruppens anden turné oven på udgivelsen af sidste efterårs fine debutalbum "The Arrogant", og denne gang har de den unge singer-songwriter Emma Acs med som opvarmning. En medvirkende årsag til, at GAFFA har valgt at anmelde gruppen live endnu engang. Så lad os begynde med Emma Acs.

Emma Acs ****

GAFFA havde tilbage i januar Emma Acs med i artiklen "De bliver store i 2011" med danske kunstnere, vi spår et gennembrud i år. Siden har hun udgivet singlerne "We Make Sense" og "Fever" og udsender debutalbummet "Champagne" 11. april. Undertegnede har sniglyttet på omtalte album, og derfor var det umiddelbart en let skuffelse at se Emma Acs på scenen. Hun stillede nemlig op med et ganske lille band bestående af akustisk guitarist, slagtøjsspiller og en sitarspiller foruden hende selv i den lokale forgrund. På albummet er hun bakket op af et større band med blandt andet orgel foruden bas og trommer, og derfor virkede opvarmingsjobbet – hvor lyden også var påfaldende lav – lidt for forsigtigt.

Emma Acs' talent står dog ikke til diskussion. Med sin lyse og sensuelle stemme og sine meget melodiske, hurtige popsange med tydelig 60'er-inspiration stråler hun som den forårssol, vi forhåbentlig snart skal nyde. Musikken har samtidig et let psykedelisk skær med noget så usædvanligt som en sitarspiller i en musikalsk hovedrolle – Atusa Zamani stod for alle instrumentale melodistemmer og en hel stribe soloer. Med sit knaldrøde hår har Emma Acs også masser af karisma på en scene, og herfra skal der lyde en varm anbefaling til at tjekke debutalbummet ud, når det kommer, og til at se Emma Acs live – helst med fuldt band. Tre stjerner for VoxHall-koncerten og en ekstra for potentialet.

The Rumour Said Fire ****

Sidst, The Rumour Said Fire gæstede Århus, i november, var der udsolgt, og det var der næsten også denne aften. Ganske imponerende. Scenen var hyggeligt udsmykket med standerlamper og gulvtæpper, men bandet kom dog noget skidt fra start. Gruppen var lige kommet ind på scenen og skulle til at begynde første nummer, da guitarist Søren Lilholt pludselig måtte bede om en timeout. Der var ikke hul igennem til hans guitar. Derfor fulgte et minut, der føltes meget langt, mens Søren Lilholt kæmpede med teknikken, og publikum holdt vejret.

Så omsider faldt de tekniske detaljer på plads, og bandet – udvidet med keyboardspilleren Caspar Hesselager (Hymns From Nineveh med flere) – lagde uden problemer ud med "She". Lyden var glimrende, og man kunne nyde forsanger Jesper Lidang og Søren Lilholts flotte vokalharmonier – de to er i besiddelse af henholdsvis en lys og en meget lys stemme, og hvad de to kan udrette sammen er imponerende. Samtidig var samspillet mellem Lidangs akustiske 12-strengede guitar og Lilholts elektriske Fender Telecaster med den karakteristiske diskante lyd forbilledligt – de to instrumenter stod glasklart i lydbilledet.

Publikum klappede høfligt, men der var nu en overraskende afdæmpet stemning i salen, taget i betragtning af, at der næsten var udsolgt. Det var tydeligt, at det var onsdag, og at folk ikke ligefrem havde tænkt sig at drikke sig i hegnet. Det betød, at folk var behageligt tavse under numrene, men også, at de i stor stil afholdt sig fra at synge og klappe med, hvilket lagde en dæmper på stemningen – også på scenen. "Vi ved godt, at det er onsdag, men come on," sagde Søren Lilholt på et tidspunkt, og senere måtte han gentage sig selv, da han fiskede efter publikumsrespons.

Musikalsk var der intet at udsætte på The Rumour Said Fires elegante halvakustiske, vokalharmonifokuserede folk-rock, hvor sætlisten ikke overraskende bestod af sange fra gruppens storsælgende ep "The Life And Death Of A Male Body" (2009) og sidste års debutalbum "The Arrogant". Gruppens sange rummer mange spændende musikalske detaljer, blandt andet finurlige skift i tempo og intensitet og nogle overraskende mellemspil og outroer, og så er de billedrige tekster et kapitel for sig, om end de kan være svære at få overblik over i en koncertsituation. Vi skulle dog helt hen til sang nummer ni, gennembrudshittet "The Balcony", før der for alvor begyndte at komme lidt gang i publikum. Heldigvis beholdt folk humøret oppe under den efterfølgende "Sanctuary", men så var det ordinære sæt allerede færdigt – efter beskedne 50 minutter.

Heldigvis fik vi tre ekstranumre, men allerede under det første begyndte en større udvandring til garderoben. Folk var tydeligvis bange for at sidde fast i køen, så de ikke kunne komme hurtigt hjem og i seng (klokken var på dette tidspunkt beskedne 23.00), og det trak yderligere momentum ud af koncerten, selvom begejstringen hos det tilbageværende publikum efterhånden var ved at blive stor. Nu blev der omsider klappet massivt mellem sangene, og den tempofyldte "Dance" var en ren fest. The Rumour Said Fire lukkede og slukkede med "Desolation, Mr. Foe", som igen tydeligvis var til stor fornøjelse hos dem, der blev og fik det hele med – og bandet takkede pænt for opbakningen.

Alt i alt en udmærket koncert, som dog understregede, at hvis publikum ikke er med, så kan bandet på scenen servere nok så mange perler, uden at oplevelsen for alvor bliver mindeværdig.

The Rumour Said Fire og Emma Acs kan opleves følgende steder:

24.03: Borgerforeningen, Svendborg