Veto og Frank Ziyanak: Train, Århus (turnéstart)

Veto og Frank Ziyanak, Train, Århus (turnéstart)

Anmeldt af Kristian Nygaard | GAFFA

Tænk at have så meget gaderespekt, at man både kan ryde forsiden hos hipsterne i Soundvenue og vinde publikumspriser i GAFFA.

Veto har siden gennembruddet i 2006 redet på en bølge af succes med anmelderroste koncerter i ind- og udland. Debutalbummet "There's A Beat In All Machines" gik rent ind, efterfølgeren "Crushing Digits" fra 2008 står for mange som et mesterværk, og nu er det så tid for Veto at fyre tredje raket af – tredje langspiller "Everything Is Amplified."

Frygt for koncentrationssvigt

Undertegnede havde før aftenens turnéåbner på Train i Århus lyttet heftigt til det nye album i håb om at knække koden, inden det blev sluppet løs live. Ved første gennemlytning kræver "Everything Is Amplified" nemlig lidt mere af sin modtager end de to forrige, og da flere af de nye numre er i den mere afdæmpede ende af skalaen, kunne man frygte, at Veto ville have svært ved at holde sine koncertgæsters koncentration.

Jeg tog heldigvis fejl.

Greatest hits tour?

Det århusianske publikum virkede fra start af veloplagte. Klar til at lade sig falde hen i en fælles trance, og da Veto efter lidt knas med en computer endelig gik på scenen, og de første toner af "We Are Not Your Friends" knitrede frem, fyldtes Train med blå varme.

Med en simpel sceneopsætning af opstillede spejle og forsanger Troels Abrahamsen forrest badet i tre spotlights buldrede Veto derud af fra første tone. Med den velkendte kombination af insisterende trommer, elektrificerende computerlir og hårdtpumpet bas lagde de ud med sange fra de to første album.

Kan noget så alternativt virkelig fremføres så poppet, at mængden af fællessang leder tankerne hen på en greatest hits-turné?

Åbenbart.

Stille nye numre

En tredjedel inde i koncerten gled Veto dog over i nogle af de nye, mindre frembusende numre. Nummeret "Slowres", som på en eller anden måde får mig til at tænke på omkvædet i The Streets' "Dry Your Eyes", blev spillet i en smuk melankolsk tone, og selvom publikum ikke så ud til at være særlig bekendte med det nye materiale, blev der lyttet intenst.

I slutningen af "Fell Into Place", hvor stemningen på Train nåede sit absolutte lavpunkt, overgav publikum sig alligevel og brød jublende ud i taktfast klappen.

Band og publikum smeltede sammen

Som det oftest er med nyt ukendt materiale kan det være en stemningsdræber til koncerter. Og det, trods den store imødekommenhed fra publikum, var også tilfældet torsdag aften. "Everything Is Amplified" er endnu ikke nået ind under huden på folk, og derfor fremstod den midterste del af koncerten en smule ... kedelig? Stagnerende? En smule op ad bakke.

Veto var dog i topform, og selvom der ikke kom så meget snak ud over scenekanten, så fornemmede man glæden over at skyde turnéen i gang på hjemmebane, og når stemningen var på sit højeste, smeltede band og publikum sammen. Som under nummeret "Spit It Out", hvor Troels Abrahamsens dirigerende råbte ud "If you scratch your back" fik "then I'll scratch mine" energisk tilbage fra den storsvedende masse.

Nye menneskelige toner

Aftenens naturlige højdepunkt faldt til sidst under ekstranumrene, da gennembrudshittet "You Are A Knife" omdannede Veto til et fadølsskråleorkester, men stærkest står leveringen af den nye "Am I Awake Or Should I Wake Up". Med fare for at træde Veto-fans over tæerne, synes jeg her, at bandet, med den tilførte klaverlyd, lyder lidt som britpopperne Keane. Og det klæder den stærke knitren at få tilført lidt menneskeligt håndlag.

Stærk åbner fra Veto.

Opvarmning: Frank Ziyanak **

Den østjyske gangster Frank Ziyanak har for en stund forladt makkeren Stefan Kvamm i The Wong Boys for at gå solo, og i den anledning har han fået lov at varme op for Veto på halvdelen af deres forårsturné. Hvor The Wong Boys spiller på det elektroniske, er Frank Ziyanak solo mere klassisk skramlet britrock. Med en trommeslager og synth-spiller ved sin side præsenterede Frank Ziyanak numre fra sit kommende album, som rent tekstmæssigt er i den depressive ende. Når man kalder sine sange for "Life Sucks" og "Fuck The World", er tonen ligesom sat.

Desværre blev det en lidt monoton fornøjelse. Sangene lød ret ens, og selvom publikum høfligt lyttede efter, fik han aldrig fat i de fremmødte Veto-fans. Frank Ziyanak lød med sin lyse, let hæse stemme og skramlede rock som en Pete Doherty og Babyshambles på en halvsløj dag. Og fred være med det.

Se livebilleder af Frank Ziyanak

Du kan desuden opleve Veto og Frank Ziyanak her:

25.03.11 - Tobakken, Esbjerg