Britney Spears
Femme Fatale

Britney Spears: Femme Fatale

Album / Sony Music
Udgivelse D. 28.03.2011
Signe Bønsvig Wehding

Femme Fatale. Titlen på Britney Spears' nye album lover mere, end det kan holde. Intet mindre end 16 numre disker hun op med, men evner ikke på et eneste af dem at levere noget dragende, eksotisk, spændende eller overraskende. Temaerne kredser om den flygtige forelskelse, one night stands, mænd, der skal testes, håndteres og give hende "something to remember" (Inside Out). Hendes lydunivers, som i den grad skal holde sangtalentet i hånden, har nået et fuldstændigt udviklingsstop. Set i forhold til Circus er der ikke sket en pind. Hold It Against Me – første single – er blevet leveret med en video, som til forveksling ligner en Sony-reklame og er fyldt med spektakulære kostumer, som på en eller anden måde (lige så desperat som titlen) søger at skabe en modvægt til det søde pige-look, Britney nu engang er født med. Spears er ikke kendt som romantiker, men der er efterhånden tærsket langhalm på et image som den pige, svigermor nødigt ser sin søn gå hjem med. Selvom det måske nok er sandt i virkelighedens verden, så er Britneys musikalske verden så fyldt med "det, der lyder fedt lige nu". Der bliver ikke taget chancer. Bloodshy and Avant er med hende igen på to numre, hvoraf det ene, How I Roll, er det, der stikker mest ud, med en behageligt underspillet opbygning, et autotunet vokalt mandligt modspil og et beat, som primært holdes i gang af håndklap-lyd. Men det er svært at finde lyspunkterne i Femme Fatale's elektroniske popunivers, og dette album kunne passende have byttet titel med det forrige, Blackout.