Mark Bego
Elton John – En Biografi

Mark Bego : Elton John – En Biografi

Bog / Thaaning & Appel
Udgivelse D. 25.03.2011
Troels Frøkjær

Den nu 64-årige Reginald Kenneth Dwight, bedre kendt som Elton John, har gennem fire årtier solgt ikke mindre end 200 millioner plader og specielt sammen med tekstforfatteren Bernie Taupin haft en helt enestående evne til at skrive det ene megahit efter det andet. Sange som "Your Song", "Candle In The Wind"  og " I'm Still Standing" er solgt i millioner over hele kloden og kendt af alle, uanset om man ejer en Elton John-plade eller ej. Hans enestående musikalske evner er indiskutable, og han har siden 1969 arbejdet med en ihærdighed og træfsikkerhed, der er ganske imponerende og udgivet ikke mindre end 51 album, der sammen med massive turnéer gennem alle årene har gjort ham styrtende rig. Elton John er desuden kendt for sine ekstravagante udklædninger på scenen samt sin farverige, flabede og igennem mange år stærkt destruktive livsførelse som storforbruger af blandt andet alkohol og kokain.

Der burde med andre ord være masser af stof til en underholdende og informativ bog om Elton John. Mark Begos største problem er, at han ikke på noget tidspunkt har snakket med stjernen selv eller nogen af de mennesker, der står Elton nær. Det, vi i bogen præsenteres for, er derfor udelukkende citater fra artikler samt en ulidelig opremsning af, hvilke kendte mennesker der har været til stede ved hvilke fester og koncerter. Mark Bego er besat af namedropping af kendte. Men vi får kun sjældent at vide, hvad der så er foregået til disse fester, hvis da ikke lige Rolling Stone har haft en reporter til stede.

Når nogle af Elton Johns mange pladeudgivelser omtales, får vi hver gang omhyggeligt at vide, hvilken placering såvel albums samt singlerne fra disse er placeret på hitlisterne verden over. En meget nørdet og uinteressant viden. Derefter citeres fra pladens anmeldelser, og det bliver hurtigt triviel læsning.

Bogen formår ganske enkelt ikke at komme tæt på personen Elton John trods masser af afslørende informationer om hans ekstreme forbrug af mad, alkohol, kokain og kærester. Eltons seksualitet som bøsse eller biseksuel tynger ligeledes musikeren gennem mange år, og det er først sent i livet, Elton offentligt vover at fortælle om sine kærester. Elton John er i øvrigt en af de få rockstjerner, der har formået at være gift både med en mand og en kvinde.

Bogen lægger ikke fingre imellem når den beskriver Elton Johns private elendighed gennem størstedelen af hans liv: "Whiskey, kokain og glo på bøsseporno i timevis. Det havde været Eltons liv i mange år. Og i tide havde han indset, at det i bedste fald var et tomt liv. På trods af sin berømmelse og alle de penge, han havde tjent og brugt, var han deprimeret, fysisk nedbrudt og umådeligt ulykkelig." Først efter flere selvmordsforsøg får Elton tag på sit eget liv igen fra juli 1990,  hvor han bliver indlagt til afvænning for bulimi, alkohol og narkomisbrug.

På de første syv år af sin karriere udgav Elton John ikke mindre end 16 album. Som han selv formulerede det: "Ikke dårligt gået af en kvabset, halvskaldet fyr med elendigt syn, der ikke havde lyst til at synge i første omgang."

Bogen, der er en opdateret udgave af "Elton John. The Bitch Is Back" fra 2009, følger Elton helt frem til i dag, hvor han stadig er koncertaktuel og har stor sans for at blive set og hørt eksempelvis i duet med selveste Lady Gaga i forbindelse med Grammy-prisuddelingen 2010, der blev tv-transmitteret nytårsaften.

Men lad os til slut give ordet til Sir Elton John i en af hans underholdende raptusser, her citeret fra scenen til Q's prisuddeling 4. oktober 2004: "Madonna, Bedste Livenavn, fuck off! Siden hvornår har singback været live? Jeg beklager, men jeg synes, at enhver, der miner på scenen, når der er betalt 75 pund for at høre dem, burde skydes. Nu er jeg nok ikke længere på hendes skide julekortliste, men rager det mig? Nej. Mange tak skal I have."