bob hund: Store Vega, København

bob hund, Store Vega, København

bob hund: Store Vega, København

Anmeldt af Simon Christensen | GAFFA

Den svenske rocksektet bob hund fejrer 20 års jubilæum i år med deres syvende album, "Det Överexponerade Gömstället", der foregår i en bob hundsk syret fremtidsverden. Det kan da godt være, at man kan se alderens tegn, men man kan ikke høre den, for bandet, der har spinkle Thomas Öbergs temmeligt uforståelige skånske røst (selvom bob hund er dannet i Stockholm) som drivkraft, spiller med samme høje hastighed, kækhed og atypiske individuelle refencer: Jonas Jonassons kraut- og spacerock-synthesizers, Conny Nimmersjös sært afbrudte drøn og skærende støjeksperimenter, Mats Hellquists stoiske basspil og så videre.

Köppe, 31. marts. bob hund repræsenteredes af en siddende mannequin under en lang intro med en computerstemme, der i forskelligt pitch gentog "Popsång...", inden Öberg som en kopi af sig selv kom på scenen med en dobbeltmaske og satte igang "...(Mot Min Vilja)". Det er ikke et band, der spiller perfekt, og Öberg synger nærmest konstant på grænsen af, hvad han kan præstere. Til gengæld er bob hund visionerne om sit eget specielle univers, historiefortælling og halvskøre underholdende livekoncerter, hvor vi kommer derud, hvor få andre bands når. Det er altid en smule kikset, men forbandet! aldrig entydigt.

Blandt mange revolutioner

På "bob hund 2020" præsenteredes Conny Nimmersjö som et atomkraftværk, der spreder radioaktiv stråling, som holder én varm om hjertet - hvilket måles til 6,9 på Richterskalaen i Thomas Öbergs udregning - efter noget der minder om en avantgardejazz-guitarsolo i "Jeg Tror, Jeg Är Kär". "2020" er et sequencerdomineret nummer med korharmonier og retningsskift, der trækker linier til Jonassons og Öbergs sideprojekt Sci-Fi Skane.

Da vi kort efter fik hittet "Nu Är Det Väl Revolution På Gång", så begyndte sætlisten efterhånden at forme sig helt fænomenalt. En smuk balancering af det univers, der findes på det nye album, og en herlig samling af bob hunds allerbedste, både drøje rocknumre og langsomme melodier, som begge definerer bandet.

Et klart højdepunkt var den sygt destruktive og lange version af "Stumfilm", hvor bob hund igen lægger en brik i en fremmedgjort fortælling om fremtiden, og Öberg proklamerer, at han "bare tror på de ting, han kan se", mens den sidste halvdel af det rigtige sæt bød på "Et Fall Och En Lösning", den flotte ballade "Upp, Upp, Upp, Ner", den skøre "Ska Du Hänge Med? Nä", en desværre lidt dårlig version af "Istället För Musik: Forvirring", som Öberg slet ikke kunne synge, "Tinnitus I Hjärtat" og nonsense-nummeret "Tralala Lilla Molntuss, Kom Hit Skall Du Få En Puss".

bob hund spiller godt, et driftsikkert orkester, der spiller med ungdommelig energi og opfindsomhed, men der er alligevel flere perioder, hvor det underlige ikke projekteres ud mod publikum, men bare bliver på scenen. Kun de mest loyale, som bob hund-fans er flest, ser det smukke i alle deres skæve udgivelser. Det er vel her, at sekstetten (med ny trommeslager i 2009, Christian Gabel) er genial; i deres bredde og opfindsomhed, mens der iblandt også er momenter; numre, der er svære at tyde, når de står for sig selv.

Bliv aldrig som os

Öberg dansede sidelæns rundt på scenen, kravlede alle steder, hvor der kravles kunne, sang gennem en stor orange kegle, smed sin T-shirt og tog den på igen, og jo længere vi nåede ind i koncerten, jo mere galt blev det; til de forreste rækker store jubel.

På ekstranumrene spillede bob hund ud med fremragende "Bli Aldrig Som Oss" og specielt den sentimentale og for bandets tidligere periode typiske "Allt På Ett Kort". Koncerten sluttede, som den startede, med forvrænget lyd af en motor, et fem minutters langt støjende efterspil i blændende modlys, mens publikum bad for et andet encore her syv kvarter efter koncertstart.

De svenske originaler gav fuld valuta for pengene og spillede med alle de menneskelige fejl, som i stedet gør det til det mangefacetterede ærlige band, som vi respekterer højt i deres helt eget univers.