The Strokes: Madison Square Garden, New York

The Strokes, Madison Square Garden, New York

- That's it NYC. Take or leave it, råbte forsanger Julian Casablancas fra gulvet blandt publikum, inden han rendte tilbage på scenen og satte punktum for en magisk aften i Madison Square Garden i New York, hvor The Strokes i går aftes for alvor vendte tilbage til turné-livet efter en årrække med både pause i både live-optrædener og album-udgivelser.

Før aftenen nåede så langt overraskede bandet hele publikum i New York, før de overhovedet selv var kommet på scenen. Det var nemlig ikke blot den allerede annoncerede opvarmning fra velspillende Devendra Banhart and the Grogs, der trods svære vilkår for sin musik i en stor arena fik sat skub i publikum.

Blot få minutter efter, at Devendra Banhart var gået af scenen kom fire ældre fyre stormende ind med fandenivoldsk guitarrock og tunge trommer, og en hvisken begyndte rundt blandt publikum: "Er det ikke...." - "Jo, det er det sgu.."

Det var Elvis Costello, der ønskede publikum glædelig 1. april, og fyrede fire tætte numre af, inden han løb af scenen igen. Ingen pauser mellem numrene, ingen snak, blot et:

- Happy April's Fools day.

I skulle rive mig i stykker

Den næsten nøgne sorte scene blev bygget om til The Strokes, der entrerede med titelnummeret fra debutalbummet "Is This It". Allerede fire sange inde i koncerten kastede The Strokes sig lidt overraskende ud i et af deres normale afslutningsnumre, "Last Nite", hvor Julian Casablancas blev lidt for utålmodig og fik startet sangen fire takter for tidligt.

Herefter fulgte blandt andet "Juicebox" fra albummet "First Impressions of Earth", hvor forsangeren indledte en turné blandt publikum på gulvet i Madison Square Garden. Til trods for at han forsvandt i den sammenstimlede menneskemængde, og blandt andet pludselig udbrød "who the fuck is this guy", så vendte han tilbage til scenen med følgende ord:

– I er så blide. Det var meningen, at I skulle rive mig i stykker. Vi havde en aftale, folkens. I skulle gå amok. Måske ender jeg med at tage til Libyen i stedet.

Veloplagt Casablancas

Den veloplagte forsanger fik det fyldte Madison Square Garden til at koge med sin – på en og samme tid – energiske og afslappede attitude. Klædt i sort, men med sølvvest under læderjakken og gule basketstøvler var han både tilbagelænet indie-rocker og fremstormende festskaber. Han tog fokus fra de øvrige medlemmer af bandet, der dog indimellem fik lov at glimre. Blandt andet, da Nick Valensi fik vredet en solo ud af sin guitar i nummeret "Soma", som var et af de i alt fem ekstranumre, som The Strokes gav.

Med "Under Control" tog bandet livtag med publikum og lod dem hensygne i lyset af en kæmpemæssig diskokugle, der kørte langsomt rundt. Kort efter blev publikum dog peppet helt op igen med nummeret "New York City Cops", der satte hele koret af Madison Square Garden i gang. Ikke en fod stod stille, ikke en krølle blev siddende, og tribunerne på den vanlige ishockey- og basketball-arena begyndte at gynge faretruende meget under presset fra ihærdige fans.

Ekstranumrene begyndte med blot Julian Casablancas samt Albert Hammond Jr. på orgel, da de lavede en smuk version af "Ask Me Anything". Tre numre senere stod Julian Casablancas på gulvet igen, hvor han inden sidste nummer sagde: "That's it New York. Take it or leave it", og hele salen åd det råt, da de afsluttede en storslået koncertoplevelse med nummeret "Take It Or Leave It".