Love Shop: Train, Århus

Love Shop, Train, Århus

Love Shop: Train, Århus

Arkivfoto

"Lad mig starte med at slå spillereglerne fast: Hvis I ikke savner Henrik, så bliver han skuffet, dér, hvor han er nu. Men Henrik var også en mand, der afskyede sentimentalitet. Han ville hellere have en fest, og han nåede at feste mere i sit 62-årige liv, end mange andre når på 120 år. Så hvis I vil hylde Henrik, så hold en fest."

Med disse ord indledte Jens Unmack Love Shops koncert fredag aften på Train. Gruppen tog i sidste weekend hul på deres såkaldte Redningstour 2011, en turné, der var annonceret inden mundharpespiller, korsanger med mere Henrik Halls alt for tidlige død af kræft i januar. Og en turné, som bandet, givetvis efter grundige overvejelser, har besluttet at gennemføre af netop ovennævnte årsager. Også med hvad der måtte komme af sommerkoncerter. Fremtiden for Love Shop herefter er i skivende stund uvis.

Til dette kan man tilføje, at Love Shop som bekendt tidligere har overlevet tabet af et kernemedlem. Guitarist, medkomponist og producer Hilmer Hassig omkom ved en bilulykke i 2008, og trods hans ubestridelige kvaliteter lykkedes det alligevel Love Shop sidste år at lave et fremragende album, "Frelsens Hær", nu med Mika Vandborg og Jens Hellemann som guitarister, Jens Unmack som den primære sangskriver og keyboardspiller gennem en årrække Mikkel Damgaard som producer.

I november 2010 tog Love Shop så på turné med et lineup bestående af Unmack, Vandborg, Hellemann, Damgaard og den mangeårige, bundsolide rytmesektion Thomas Risell på bas og trommeslager Thomas Duus, mens den sygdomssvækkede Henrik Hall kun nåede med til de to afsluttende koncerter i Vega.

Det ganske lille band

Love Shop anno 2011 er derimod det mindste lineup i mange år. Foruden Henrik Hall manglede også Jens Hellemann, der er optaget af Bob Dylan-teaterkoncerten på Østre Gasværk. Tilbage er fem: Unmack, Vandborg, Damgaard, Risell (på femstrenget bas) og Duus.

Måske derfor spillede Jens Unmack akustisk rytmeguitar under en del af sangene – noget, han ellers tidligere kun har gjort i meget begrænset omfang i Love Shop-sammenhæng – for at give især de nye sange lidt af den tyngde, de har på "Frelsens Hær", hvor der som nævnt medvirker to guitarister. Det virkede også fint under åbningsnumrene, de nye "Redningsklar" og "Ikke Langt Herfra", inden Love Shop overraskede ved at fremføre den gamle fanfavorit "Pia Larsen". Et nummer, de ellers ikke har spillet meget de senere år, og som straks fik stemningen på det trekvart fyldte Train til at stige markant.

Den nye "De Elskende" fulgte, med den første af aftenens mange Mika Vandborg-soloer. Den fremragende guitarist er noget mere aggressiv både i sit spil og sin attitude, end Hilmer Hassig var, hvilket fungerer udmærket på Love Shops mere udadvendte sange. I de mere afdæmpede stunder kan han heldigvis godt holde sig i skindet.

Den samfundskritiske "Dit Eget Selvmord" med linjer som "Øje for øje, noget for noget, tand for tand / Det her er ikke længere vores land" blev præsenteret som "'Der er et yndigt land' set med Love Shops øjne". Et stærkt nummer med en tankevækkende tekst.

"Hvorhen? Hvordan? Hvornår?" blev indledt med en diktafonoptagelse af NATOs generalsekretær Anders Fogh Rasmussen, der talte om NATOs operation i Libyen, og det kan vi jo så tænke lidt over. Sangen blev fulgt op af den klassiske ballade "Fremmedlegionær", hvor savnet af Henrik Hall for alvor kunne mærkes: Hans karakteristiske solo glimrede ved sit fravær, men fik dog en hæderlig erstatning af Mika Vandborgs stemningsfulde guitarsolo.

En anden Love Shop-klassiker, "Fuck Min Højdeskræk", fik seriøst gang i fællessangen, som fortsatte under "Love Goes On Forever", hvor vi blev opfordret til at synge for Henrik, dér, hvor hans berømte solo ikke kom. Nu var stemningen for alvor god, og vanen tro tog Jens Unmack sig god tid til at trykke hænder med publikum på de forreste rækker.

En overraskelse

Herefter overraskede Love Shop ved at spille den gamle ballade "Det Elsker Jeg" fra 1994-albummet "Billeder Af Verden". Et nummer, jeg ikke har hørt live siden 90'erne, selvom jeg har set bandet adskillige gange siden, og det var et kærkomment genhør med den fine sang, selvom man blev mindet om, at den musikalsk minder en del om "Drømmenes København", som bandet til gengæld ofte har spillet live. Dog ikke denne aften, og så var "Det Elsker Jeg" jo en passende erstatning.

Næste nummer blev præsenteret som "Fernando Torres Blues" og viste sig at være "Kræmmersjæl". Fodboldkyndige fangede straks pointen, og andre (som denne signatur) kan let google den frem. Men det hænger sammen med, at Jens Unmack er fan af Liverpool FC, som Torres for nylig har forladt til fordel for Chelsea efter et meget lukrativt tilbud.

Herpå fik vi Love Shops til dato nok bedst kendte nummer, den fænomenale ballade "En Nat Bliver Det Sommer", med Unmack på fin rytmeguitar som underlægning til Mika Vandborgs stemningsfulde spil. Hilmer Hassigs fabelagtige guitarlyd og -spil på originalversionen er meget svært at overgå, og Vandborg forsøgte da heller ikke at efterligne Hassig, men havde sit eget bud, en anelse mere udadvendt.

Seks ekstranumre

Det nye up-tempo-nummer "Fester I Danmark" fortsatte, inden Love Shop lukkede det ordinære sæt med den majestætiske ballade "Memory Babe". Vi fik dog hele seks ekstranumre, hvor Jens Unmack og Mikkel Damgaard alene på scenen gjorde et stærkt indtryk på balladen "Nordlys". En sang, der understregede, hvor smuk og udtryksfuld stemme Jens Unmack er i besiddelse af.

Herpå gav Love Shops os "Copenhagen Dreaming", med en keyboardfigur som erstatning for Henrik Halls tværfløjtesolo, og festen fortsatte med de højenergiske "Bellavista Sol" og "Det Tog Mig Et År" med masser af fællessang og -klap i salen.

Aftenen sluttede dog nede i tempo med den vuggende "Vinden Der Blæste" – med keyboard-mundharpe og endnu en venlig tanke til Henrik Hall – og endelig den lange, repetitive "Alle Har En Drøm At Befri".

Alt i en aften og en fest, som både Love Shop anno 2011 samt Henrik Hall og Hilmer Hassig kunne være tilfreds med. Både Hassig og Hall var savnet, og måske af samme grund var stemningen blandt publikum ikke helt så ekstatisk, som den tidligere har været. Men med lutter stærke sange, en karismatisk og velsyngende Jens Unmack og et fremragende band må Love Shop stadig gerne holde åbent mange år endnu.

Love Shops forårsturné fortsætter til følgende byer:

02/04: Vordingborg, Stars
09/04: København, Amager Bio