Bootsy Collins: The Funk Capital Of The World

Bootsy Collins
The Funk Capital Of The World

Album / Target Records
Udgivelse D. 26.04.2011
Sohail Hassan

Funk-legenden, selveste James Browns lærling og Hall Of Fame-medlemmet Bootsy fik for nylig en åbenbaring, da universet meddelte ham, at tiden igen var inde til et nyt album, og numrene strømmede til ham. Selv proklamerer den 59-årige bas-gud, at han på dette album leverer funken, som han aldrig har gjort før. Det er da også en klar tilbagevenden og en kæmpe hyldest til den old-school klassiske JB- og P-funk, som eleverede Bootsy til den kugleskøre funk-frontfigur i 70'erne.

Med sig har Bootsy igen en række venner, fans og supportører. Rappere som Snoop, Ice Cube og Chuck D. Politiske talsmænd som Reverend Al Sharpton og Dr. Cornell West. Musikere som Sheila E., Buckethead og ikke mindst hans nyligt afdøde bror Catfish Collins, som var med ham siden JB-dagene. En anden medvirkende afdød musiker er Jimi Hendrix på et nyt nummer baseret på en af Bootsys gamle Hendrix-favoritter. Desuden medvirker skuespilleren Samuel L. Jackson, Bobby Womack, Musiq Soulchild og mange flere.

Party-funken flyder i ét frydefuldt væk på den første halvdel af pladen. I en blanding af verbale indlæg, introer og mellemspil, støjende partyfunk og skøre påfund afløser det ene nummer det andet, og under det hele pumper Bootsys bass on the one. Musikalsk når det til tider rimelige højder f.eks. på Freedumb og Kool Whip. Andre gange er det temmelig rodet og larmende. Det er dog en gennemarbejdet hyldest til funkens historie og betydning for de mange medvirkende.

Hen over midten skrues tempoet ned, og nogle mere cool-tempo funk-ballader tager over. Noget, som Bootsy også gennem tiderne har ramt plet med. Der er dog intet på dette album, som når samme højder som karrierens højdepunkter. Dertil virker det, som om der er for mange inputs og for høje ambitioner. Bootsys bas drukner i alt det, der foregår, og man savner simpliciteten i de gamle funk-hits, hvor det bare gjaldt om at få folk til at danse.

Der er dog stadig nok at komme efter for Bootsy- og funk-heads på de 15 numre, hvor gennemsnitslængden er over fem minutter.