Adele: Store Vega, København

Adele, Store Vega, København

Adele: Store Vega, København

Anmeldt af Nynne Hein Møller | GAFFA

Allerede ved lidt research hjemme ved computerskærmen bliver man imponeret over Adele: Gennem de sidste par måneder har hun tangeret rekorder, som før har tilhørt The Beatles og Madonna. Ved at have to singler og to album i top fem på de britiske hitlister opnåede hun, hvad ingen har præsteret siden The Beatles i 1964. Og Madonnas rekord fra 1990, hvor hendes "The Immaculate Collection" toppede den britiske albumhitliste i ni uger, nappede Adele da også lige, da hendes nyeste skive "21" nu har ligget nummer 1 i 11 uger og dermed gør hende til den kvindelige artist nogensinde, der har toppet den britiske albumhitliste flest uger i træk.

Overbevisende facts fra den unge, britiske sangerinde, der da også skal vise sig at være mere end overbevisende på scenen denne aften i et fuldstændig udsolgt Vega. Allerede fra første sang, "Hometown Glory", bliver hun mødt med publikums massive klapsalver og synger som intet mindre end en gudbenådet engel. De første kuldgysninger – ud af mange – indtræffer for mit vedkommende ved sang nummer to, "I'll Be Waiting", et yderst funky og iørefaldende Motown-inspireret nummer, der af Adele præsenteres som en af hendes få uptempo-sange, så derfor må vi huske at danse!

Charme så det basker
Men ikke nok med at Adele har stemme, fraseringer og talent, som gør alverdens X Factor-deltagere til skamme. Hun har også en fuldstændig uimodståelig og smittende charme, karisma og tilstedeværelse. Hun taler meget mellem hvert nummer og fortæller blandt andet, at hun altså har tømmermænd, fordi hun drak vin og Skypede natten lang.

Og de søde og morsomme anekdoter bliver der bestemt ikke sparet på. Adele introducerer grundigt hvert nummer, og det er meget interessant at høre baggrunden for deres tilblivelse. Man føler virkelig, at hun udleverer sig selv 100 procent - ikke mindst i de bundærlige tekster, som oftest tager udgangspunkt i den til tider smertelige kærlighed. Hendes indlevelse og levering af disse ekstremt smukke sange gør da også, at man gentagne gange føler en stor klump i halsen, og at tårerne presser på. Så rørende og stærk er en aften i selskab med Adele simpelthen.

Passion, kærlighed og indlevelse
Adele besidder en uovertruffen musikalitet, og det forstærker det super-swingende band hende da også i. En pianist, en trommeslager, en bassist, to guitarister og to korpiger bakker hende solidt op, men formår dog på ingen måde at stjæle lyset fra den absolut mest skinnende stjerne, nemlig Adele selv.

Det ville blive en næsten endeløs anmeldelse, hvis hvert eneste strålende højdepunkt fra denne koncert skulle nævnes. Men et stort plus er hendes fortolkninger af andres numre, som hun gør meget ud af at fortælle om – noget der beviser hendes passion, kærlighed og indlevelse i musikken. Covernumrene er "If It Hadn't Been For Love" (af SteelDrivers), "Make You Feel My Love" (af Bob Dylan) og "Love Song" (af The Cure). Alle sammen modige fortolkninger, men som Adele alligevel formår at gøre fuldstændig til sine egne.

Denne aften går simpelthen op i en højere enhed. Vega elsker Adele (publikum belønner hende med kæmpe klapsalver efter hvert nummer), og Adele elsker Vega (som hun kalder et af de smukkeste steder, hun nogensinde har optrådt). Højdepunkterne er som sagt utallige, men koncertens slutning med den hjerteskærende smukke "Someone Like You" og det effektive hit "Rolling In The Deep" kunne ikke være leveret bedre. Da koncerten er slut, hersker der ingen tvivl om, at det, man har oplevet, er magisk. En intet mindre end storslået aften med et gigantisk talent – og tusind tak for det, Adele!