King's X: Knust, Hamborg, Tyskland

King's X, Knust, Hamborg, Tyskland

King's X: Knust, Hamborg, Tyskland

Anmeldt af Rasmus Heide | GAFFA

Amerikanske King's X kører uden om Danmark på deres aktuelle turné. Til gengæld gæstede de søndag aften det lille hamburgske spillested Knust med en spilleglad koncert.

De turnerer oven på dvd'en "Live Love In London" fra 2010, som viser et vellidt og meget selvsikkert King's X foran deres "andet hjemmepublikum". Siden sen-80'erne har englænderne taget så varmt imod den texanske trio, at bandet nu betragter London som en slags hjemby - og på dvd'en er det afspejlet i gejsten og gnisten både på og foran scenen.

I Hamburg præsenterer King's X et kraftfuldt sæt, der adskiller sig fra dvd'en, og det tyske publikum er entusiastisk. Mellem numrene bliver Pinnick flere gange afbrudt af publikum, der taktfast kalder på trommeslageren "Jerry! Jerry! Jerry!" Pinnick spørger publikum, hvad de synes om Jerrys trommespil. Stort bifald! Pinnick: "I love playing with Jerry. And I love playing with Ty. I also love playing with myself…"

King's X' melodiøse tre-stemmige kor er en delikat modvægt til de tre musikeres milimeterpræcise og bastunge instrumentarbejde. Trommeslager Jerry Gaskill tamper alle slag intenst igennem og uden den mindste slinger. Guitarist Ty Tabor skiftevis kæler for sin guitar og vrider powerchords ud af den, mens han fylder lydbilledet bredt og solidt ud.

Og så er der bassist og forsanger Dug Pinnick. Med bassen cirka i knæhøjde, stemt flere toner ned og bragende ud gennem store Ampeg-forstærkere, er han bandets ubestridte bund. Hans sorte ophav kan høres i hans vokal og det gør ham samtidig til bandets visuelle fokuspunkt; Høj, tynd og veltrænet som en maratonløber engagerer han hele tiden sig selv i og med publikum. Og gerne i bar overkrop.

Desværre havde han lagt sig en forkølelse til, som ind imellem snød ham på tonerne (og gav anledning til flere næsepudsninger mellem numrene), men Dug Pinnick lader sig ikke slå ud af en tilstoppet næse.

Gejsten blandt publikum rammer bandet med ekstra kraft i koncertens sidste halvdel. Pinnick bliver musikalsk legesyg - et par gange så meget, at han kommer til at slække på kvaliteten. Men humøret er smittende, og den 61-årige bassist - der ligner en 25 år yngre elitegymnast - spiller ustandseligt op til hele den overskuelige sal, hvor folk står tæt på gulvet og på balkonen.

Vi er midt i St. Pauli, Hamburgs farverige nattekvarter, hvor ungdomskulturen styrer. Det ses dog ikke specielt på King's Xs publikum, der fortrinsvis tæller mænd over 30 år. De kender numrene så godt, at det næsten lykkes for King's X at trække en fællessang eller tre ud af deres publikum. Særligt "Pillow", "Goldilox" og "Over My Head" inspirer til fællessang - venligt indpisket af Dug Pinnick.

"We Were Born To Be Loved" afslutter det ordinære sæt. Nummerets komplekse anden halvdel af ustandselige breaks og markeringer leverer Tabor og Pinnick legende overlegent helt ude på scenekanten uden øjenkontakt med hinanden eller Gaskill. Imponerende.

King's X bliver da også tit omtalt som et musikernes yndlingsband. Noget for musikkyndige kendere. Og med cirka 500 gæster i den næsten fyldte Knust er det da også indlysende, at King's X' popularitet har set bedre dage. Desværre. For de spiller stadig en vis legemsel bagud af buksen på "konkurrenterne". Men tag lige nogle nye numre med, næste gang I gæster Europa.