David Pepe Birch
Master Fatman

David Pepe Birch: Master Fatman

Bog / Lindhart og Ringhof
Udgivelse D. 22.03.2011
Troels Frøkjær

"Vil du vide, hvem der er inden i Master Fatman? Så er denne bog et godt sted at starte. Når du er færdig, må du gerne kontakte mig. Jeg er nemlig også ret nysgerrig på det. Kærlighed. Tykke." Således står der bag på den gule biografi, der er journalist David Pepe Birchs forfatterdebut. Bagsideteksten er ganske betegnende for denne bog, som ofte er ufokuseret, stedvist irriterende læsning, men oftere lun, kærlig, underfundig eller tankevækkende. Selvom man ofte undervejs i bogen undres over forfatterens valg, giver det på sin egen sære måde ofte god mening i forfatterens forsøg på at beskrive det ualmindeligt sammensatte menneske, som Morten Lindberg alias Master Fatman er.

Et eksempel på forfatterens besynderlige valg er de fire sider, han bruger på minutiøst at beskrive handlingen i en fem minutter lang pornografisk videokunstfilm, Master Fatman medvirker i. Derimod er Fatmans syv vidt forskellige svar over tre sider på spørgsmålet "Hvad betyder det hele" både stærkt underholdende, ganske tankevækkende og et godt eksempel på Master Fatmans krøllede hjerne.

Sjov og kreativ

I bogen beskrives Master Fatmans af sin mangeårige ven og samarbejdspartner Martin Kongstad som Danmarks sjoveste og mest kreative mand. "Han er vanvittigt verbalt veludviklet og lynhurtig," men Kongstad tilføjer: "han lyver meget." Fatman driver løgnen meget længere ud end andre ville gøre. Den på det tidspunkt barnløse Morten Lindberg fortæller eksempelvis flere journalister om sine to børn Ronald og Jimmy og deltager på den baggrund blandt andet i et P1-debatprogram om børneopdragelse. Men selvom folk bliver voldsomt vrede på ham, når de opdager, at han har holdt dem for nar, eksempelvis Elisabeth Gjerulff Nielsen, som han debatterer med, synes Morten Lindberg blot, det er sjovt.

Bogen fortæller ad mange omveje om Rudolf Steiner-drengen, der blev punker, højt respekteret dj, musiker, fanatisk pladesamler, foredragsholder, kunstner, Vild Med Dans-deltager, eventmager, reklamemand, kosmisk kærlighedsguru og meget meget andet. Morten Lindberg har tilsyneladende konstant gang i noget sammen med et utal af mennesker og jo "længere ude" det er, som han formulerer det, jo bedre.

Master Platman?

Master Fatman-biografien skulle oprindeligt være udkommet sidste efterår, men så kom Fatman pludselig på forsiden af Ekstra Bladet, og det tjener bogen til ros, at den forsøger at tegne et nuanceret billede af den del af Fatmans virke, hvor Master Fatman pludselig blev udråbt til storsvindler med midler til børnehaver i Sydamerika. Faktisk er kapitlerne, der følger Fatman på rejse i Brasiliens værste slum nogle af bogens bedste, deri beskrives en handlekraftig mand med et stort hjerte.

Første koncert som Master Fatman

Lad os slutte med en scene fra bogen: Året er 1987 og stedet en fugtig kælder kaldet "Club Armageddon": Lokalet er fyldt, godt 20 mennesker. Master Fatman og Steen Skidehoved sidder på en lille forhøjning og støjer som ind i helvede. Skidehoved spiller på ruskindsbetrukket guitar, mens Fatman brummer, råber og skriger i mikrofonen. Fatman har samplet en række lyde fra plader med Sweet og Black Sabbath. Samplingerne brager ud af højtalerne under koncerten. Niels, Fatman og Steen er alle i bar overkrop. Under koncerten er Fatman iført gennemsigtige bukser omviklet sølvamé fra et udsmidt juletræ. Han har en baconparyk på hovedet, og de andre har baconsmykker på arme og fingre. Master Fatman bæller hæmningsløst piskefløde. Meget af det løber ud af munden og ned over den bare hud. Liberace er død, brummer han med munden fuld af lunken piskefløde. Publikum og deres guldøl oversprøjtes af piskefløde og spyt fra Fatmans mund. Der er ingen, der forlader arrangementet uden at være indsmurt i fugtigt murstøv, mug og piskefløde.

Samme Master Fatman deltager senere i henholdsvis Melodi Grand Prix, Vild Med Dans og flere tv-reklamer.

Køb biografien eller lad være. Master Fatman vil stadig være derude i universet og sprede lige dele kosmisk kærlighed og forargelse.