Goodiepal og Sleep Party People : Pop Revo, VoxHall, Aarhus

Goodiepal og Sleep Party People , Pop Revo, VoxHall, Aarhus

Anmeldt af Nicholai Friis Pedersen | GAFFA

Goodiepal - ingen karakter

Med et program, hvor interessante danske og udenlandske navne for gang nummer otte er blandet, åbnede den århusianske musikfestival Pop Revo dørene til den egentlige festival i går – torsdag bød dog på koncerter med danske Flag White og The New Spring på spillestedet V58. Til at åbne ballet var provokatør/musiker og uafhængig kunstig intelligens-teoretiker Goodiepal programsat. I pressematerialet havde festivalen annonceret, at Goodiepal ville hacke festivalen. Alt man fik fra ham fredag aften, var dog en videofremvisning af hans forelæsning om kunstig intelligens og musik – og om hvordan mennesker må se at blive bedre til at lave noget computermusik til den kunstige intelligensform, der i nær fremtid vil være mennesket overlegen.

Forelæsningen blev projiceret op på et lærred, som var spændt ud foran scenen. Goodiepal havde placeret sig på en vogn foran og skiftede mellem at spille vaskeægte suppe-steg-og-is-orgel og lut ind over. Selvom der var sjove elementer i forelæsningen, som da den britiske street art-kunstner Bansky fik en sviner, var det mere end svært at høre, hvad han sagde. Konceptet gør også, at det er vanskeligt at behandle Goodiepals performance som en koncert. Derfor har jeg her undladt karaktergivning og kan blot konstatere, at mine forventninger om, at han skulle hacke festivalen, ikke blev indfriet.

Sleep Party People ****

Sleep Party People alias Brian Batz, som også spiller i bandet Scarlet Chives, er, siden han i januar 2010 udsendte sit selvbetitlede debutalbum, naturligt faldet en smule i aktualitet. Den megen omtale og de mange roser, som pladen fik, er ganske berettigede, men det havde måske været mere nærliggende at have haft ham til at spille på festivalen i 2010? Om ikke andet så leverede han og hans kumpaner, alle klædt i sorte hættetrøjer og kaninmasker, dog varen uden problem.

Sættet udmærkede sig ved at præsentere et nyt nummer. I dette kulminerede Sleep Party Peoples velkendte, drømmeagtige rock og electronica univers i et omkvæd, indeholdende både en desperation i vokalen, som er ny i Sleep Party People-sammenhæng, og et heftigt klimaks.

Det velkendte materiale faldt i rigtig god jord blandt publikum, hvoraf nogle endog kastede håndtegn formet som hjerter mod scenen. Som det også har været tilfældet ved tidligere Sleep Party People-koncerter, var sættets højdepunkt den glimrende "I'm Not Human At All". Den fik på alle tangenter i den til koncerten intensiverede og forlængede episke outro, hvor der gik ren postrock i den. På trods af at lyden led lidt i starten, var det en ganske fin koncert. Man kunne måske have ønsket sig flere nye momenter eller numre, men Sleep Party People har et fint materiale, som han og bandet forstår at udnytte live.