Capillary Action : Pop Revo, VoxHall, Aarhus

Capillary Action , Pop Revo, VoxHall, Aarhus

Anmeldt af Nicholai Friis Pedersen | GAFFA

Capillary Action spiller en fom for avantgardistisk indiejazz, som kendetegnes ved, at sangene ikke bygges op omkring ét groove. Istedet springer musikken frem og tilbage mellem forskellige taktarter, tempi og stilarter; fra samba til mathcore. Bandet har udgivet lp'erne "Fragments" (2005), "So Embarrassing" (2008) og senest "Capsized" (2011), og det er virkeligt tre vidt forskellige album.

Således er der langt fra den instrumentale debut til den mere ambitiøse "So Embarrassing", hvor små catchy fragmenter af popnumre gang på gang maltrakteres af brutale mathcore-passager. På det seneste album "Capsized" er de elektriske guitarer røget helt ud, og instrumenteringen er blevet ren akustisk, bestående af akustisk guitar, kontrabas, harmonika, horn og bunkevis af slagtøj. Tekstuniverset er dybt idiosynkratisk og selvsmagende, men heldigvis var det med et glimt i øjet og masser af selvironi, at bandleder Jonathan Pfeffer inden et nummer kunne sige til publikum: "this song is about a two-faced friend".

Stor præcision

Det var bandopstillingen og instrumenteringen fra seneste plade, der var taget med til VoxHall. Der er ingen tvivl om, at Capillary Action består af dygtige folk, og de mange mere eller mindre vanvittige skift i musikken blev leveret med stor præcision. Dette kom ikke mindst til udtryk i "Capsized"-åbneren "Methheads & Mormons", som også åbnede koncerten. Her kom både det tekniske niveau og det enorme stilistiske spektrum, som musikken spænder over, til udtryk.

Call and response

I kontrast til bandets dybt seriøse fokus på teknik var Pfeffer meget udadvendt. Han forsøgte også at fange publikum ved at opfordre til call and response i sangen "Feeding Frenzy".  Selvom der ikke var overvældende mange, der fulgte instruktionen om at råbe "Feeding Frenzy!", var det med til at formindske afstanden til publikum, og som koncerten skred frem, så folk også ud til at befinde sig bedre og bedre i Capillary Actions muntre selskab.

I det store og hele en ganske fin koncert, der uden på noget tidspunkt at være helt oppe at ringe gav gevinst til den koncentrerede lytter. Det var teknisk og komplekst, hvormed det på den ene side var meget spændende og på den anden side overvældende at kapere, da der simpelthen sker så meget i musikken.