Swans: Lille Vega, København

Swans, Lille Vega, København

Swans: Lille Vega, København

Anmeldt af Hansen | GAFFA

Det er umuligt at skrive en objektiv anmeldelse af en Swans-koncert. Det, der sker på scenen, er så afhængig af ens egen tilstand, at det i sjælden grad bliver forskellige oplevelser, selvom man er til samme show. Og de prøver ikke at gøre det lettere for nogen. Vi får ikke nogen af hittene og kan kigge forgæves efter de stensikre publikumsfavoritter.

Fra bandet, én efter én, kommer på scenen, er det tydeligt, at de sætter en anden dagsorden. Fra den sitrende drone, der bliver tillagt percussion, slideguitar, klokker, bas, guitar og ender med at blive en 20 minutter lang intro til "No Thoughts/No Words". Og endelig kommer hovedpersonen, Michael Gira, og vi får selve nummeret.

Det er åbenlyst, at vi er i the Church of Gira, og manden selv står som en blanding af messias, profet og døden selv. Fører os ved hånden igennem alt det mørke for at finde lyset og ende i ekstasen. Og det er en kirke med smerte, ofre og et kæmpestort krav om tilstedeværelse. Swans har altid haft en særlig tilgang til tid, fra de slæbende langsomme første plader, til de hypnotisk gentagende senere, og vi får det hele for fuld udblæsning. Og er man ikke samme sted, kan det sikkert føles vildt langtrukkent, tomt og opblæst. Men er man der, og det var undertegnede, er det en ekstase, der folder sig om en og gør, at de to timer forsvinder som en et enkelt lykkeligt øjeblik, der varer hele livet.

Der bliver spillet nye sange, samt numre fra det seneste album, "My Father Will Guide Me A Rope Up To The Sky", og fra "Children of God" og muligvis et enkelt fra "Soundtracks For The Blind", men de flyder sammen til en tilstand. Og det er måske et af de minusser, der rent faktisk er her i aften. Man kan godt savne nogle af de kontraster, som Swans også rummer. De smukke stille sange, hvor den 12-strengede guitar og Giras vokal kommer helt ned og vende, for at bygge op igen til det følelsesmæssige crescendo, de er eksperter i. Et eller andet sted er der noget virkelig sejt over at have 50 fantastiske sange i bagkataloget, og så vælge kun at spille et par håndfulde i ekstremt lange udgaver. Men det koster lidt på forskelligheden.

Lige præcis manglen på nuancer, samt at bandet ikke er nær så stærkt som de øvrige gange, undertegnede har set dem, koster den sidste stjerne. Giras stemme er heller ikke nær så dominerende som tidligere. Den har dog fået en patina, der bestemt også fungerer, bare ikke på samme overvældende måde,. Men selv på en rigtig skidt dag er Swans bedre end langt de fleste andre bands live. Og mandag på Vega var bestemt ikke skidt! De plejer bare at være Verdens Bedste Liveband, i undertegnedes bog, og det var de ikke her.

Swans spiller på VoxHall i Århus 3. maj. Køb billetter via GAFFA Live.