Sade: Forum, København

Sade, Forum, København

Sade: Forum, København

Anmeldt af Sohail Hassan | GAFFA

Opvarmning: The Jolly Boys

Den noget akavede opvarmning startede promte kl. 20 og bød på pensionistreggae af The Jolly Boys. Et mere end 50 år gammelt jamaicansk band med en tudsegammel, høj, ranglet forsanger og gråskæggede mænd på både banjo og hjemmebygget sæbekasse-bas. Desværre sang han ikke så godt med sin temmelig rustne stemme, og bandet lød mest som gademusikanter. Ikke desto mindre var det meget underholdende 45 minutter.

Dyre billetter

Billetterne til at se en af verdens mest sælgende kvindelige artister (og band) nogensinde var ret pebrede. Salen var fyldt med et voksent publikum. Folk som havde råd til at betale den dyre pris. Men der var også lagt op til en koncert med klasse. Alle sad ned, og da koncerten startede, skulle det vise sig, at vi fik valuta for pengene.

Sade imponerende lige fra start

Sade Adu og band kom på 21.15 og åbnede stort med et imponerende sceneshow, der bl.a. bestod af en kæmpevideo-skærm bag bandet og fortryllende lyssætning. Op fra gulvet steg det 9 mand stærke band, som bestod af keyboard, bas, guitar/sax, guitar, trommer, percussion og bas, samt to mænd på kor, hvoraf den ene også spillede guitar. Mange af musikerne var originale medlemmer af bandet, hvilket bl.a. kunne høres på den næsten nøjagtige gengivelse af alle de gamle hits, som de lød på studie-indspilningerne.

Det første nummer var Soldier Of Love fra seneste album, og fra start var der ingen tvivl om, at Sades fantastiske stemme stadig lød lige så godt som dengang, trods hun er over 50 år. Hun lignede også sig selv som ung med håret strammet tilbage i en hestehale, de markante sorte øjenvipper, røde læbestift og kæmpe øreringe. Kombinationen af sceneopsætningen, det ekstremt velspillende band og Sades glødende charme og stil-bevidsthed fortalte, at vi var i selskab med en af verdens største.

Ingen slinger

Det var tydeligt, at showet var nøje planlagt, og det blev ikke til mere end en kort, men velment hilsen til det danske publikum efter de mange år siden, hun var her sidst. Ellers blev den stilfulde linje holdt med slukket lys mellem hvert nummer og nøje tilrettelagt sceneshow. Der var en skræddersyet film til hvert nummer, med smukke billeder, og scenen forandrede sig ligeledes til hvert nummer. Der kom et tyndt gennemsigtigt gardin ned omkring hele scenen, hvorpå der også blev projekteret film. En anden end den, der kørte i baggrunden, men perfekt koreograferet til både lysshowet, bandets optræden og ikke mindst Sades performance. Røde fløjlsgardiner, gyldne gardiner, konfetti og Sade i fire forskellige outfits. Alt sammen noget, som løftede oplevelsen.

Sublim lyd

Lyden var simpelthen perfekt. Hverken for høj eller lav og justeret, så man både kunne nyde Sades stemme i de stille såvel som høje passager. Det lød ikke dårligt på noget tidspunkt. Selv når Sade lukkede helt op for sluserne og beviste, at hun stadig kan råbe hele salen op, samtidig med at hun rammer alle toner, var lyden bare sublim. Man kunne høre hvert instrument tydeligt, og selv når de gav den gas på sax, guitar eller trommer var lyden klar og behagelig. Ren fornøjelse.

Både plads til det nye og gamle

Selvfølgelig ville vi ikke spises af med kun nye numre. Bandet vidste godt, hvad publikum vill have, og de kom faktisk igennem alle de bedste gamle numre. Your Love Is King, Kiss Of Life, Is It A Crime, Paradise, The Sweetest Taboo, No Ordinary Love, Nothing Can Come Between Us og selvfølgelig Smooth Operator, som fik sin helt egen film noir-præsentation.

Vi fik også mange af de nye numre og heldigvis de bedste af dem, The Moon And The Sky og Skin, fra seneste album.

En af de bedste koncerter nogensinde

Trods den nøje planlagte og konservative fremførelse fik vi lige, hvad vi havde ventet og betalt for. Desuden fik vi lov at opleve numrene med perfekt lyd understreget af et fantastisk sceneshow og imponernede fremførelse. Man kan næsten påstå, at den nøje planlægning var alle pengene værd. Sade, som de bør opleves. Dette blev bekræftet af de mange stående ovationer. Ikke mindst da koncerten var slut efter en time og tre kvarter, som bare fløj af sted. Sade vendte tilbage i et knaldrødt outfit og gav os Cherish The Day som bragende ekstranummer. Bandet og Sade forsvandt ned i scenegulvet, og lyset blev tændt. Ingen improvisation, men det gjorde heller ikke noget. Vi var alle helt mætte og tilfredse med den fantastiske oplevelse.