Per Reinholdt Nielsen: Rebel & Remix - rockens historie 2. udgave

Per Reinholdt Nielsen
Rebel & Remix - rockens historie 2. udgave

Bog / Systime
Udgivelse D. 11.05.2011
Torben Holleufer

Den danske musikskribent og kritiker, Per Reinholdt Nielsen, har i en årrække været blandt vores ypperste. Manden der er bibliotekar ved siden af virket på Weekendavisen har en herligt sober måde at levere sine ting på, helt undgående tidens trend, hvor skribenten selv kommer i centrum. I 2003 satte han sig for at skrive den første samlende bog på dansk, og nu kommer den i en revideret udgave, som jeg umiddelbart vil anbefale som undervisningsmateriale for alle, som skal have en indsigt i rockens historie og samfundsmæssige placering.

"Rebel & Remix" giver sig ikke ud for at være en bog i den traditionelle mytedyrkende form, som vi ofte ser det. Tværtimod får vi musikken placeret i en social sammenhæng helt tilbage fra 1950'ernes rock'n'roll og rhythm'n'blues og frem til de myriader af former, vi ser i dag. Nielsen lægger ikke skjul på, at han har foretaget en lang række valg og fravalg, når den store historie skal skrives, og vi er sikkert mange, som vil studse over at en Tom Waits ikke nævnes med så meget som et ord, eller der sættes fem siders af til nærmest i parantes at beskrive kvindernes historie i moderne musik. Her er mandehørmen lige ram nok, som den desværre er det på hele den danske rockscene. Ligesom jeg savner kunstnere som Martha Wainwright og Norah Jones, blandt mange andre.

Der er selvfølgelig også en række faktuelle fejl af den ærgerlige slags. Tidligt får vi den gamle myte om David Bowies berømte trilogi, som "er indspillet i Hansastudiet i Berlin". Reelt er det kun "Heroes", samt en del af "Low", som blev til her. Vi får at vide at Krautrock er en nedsættende betegnelse, og ja, kraut har været øge/kælenavn for tyskere i en menneskealder. Hemingway kaldte kærligt veninden Marlene Dietrich for Kraut. I omtalen af "We Are The World" er der forvirring om nummeret, som var de amerikanske kunstneres støttesingle til Live Aid i 1985. Og det var ikke granvoksne livvagter, som udvalgte gæster på Studio 54 i New York, men selve ejeren Steve Rubell, som skabte sin egen eksklusive fest hver gang. Ligesom soukous er musikken fra Congo (Zaire) og ikke fra Ghana.

Det er en detalje, og det er altså en fornøjelse at læse den næsten 450 sider lange bog, som dels langt hen ad vejen er en fuldt troværdig inbdførelse i 60 års rockmusik og beslægtede genrer, og dels for det meste er veloplagt skrevet og giver masser af stof til eftertanke og lyst til at tage de anbefalede værker til sig og forske videre på egen hånd.

Vi har med denne her bog gjort op med smagsdommeriet. I stedet lægger forfatteren veloplagt en formidabel fortælling frem, med en grundighed, som minder om Jan Sneums rockleksika, og jeg kan kun varmt anbefale den, dels for unge som vil studere rocken og de lidt ældre, som kan bruge den til en tur ned ad memory lane, eller til at rocke til fordommene og indgroede mønstre, alt i mens et flydende sprog formidler historien og giver indsigt.

Fremragende.

Per Reinholdt Nielsen: Rebel & Remix, 2. udgave.

Forlaget Systime.