Ginger Ninja og Mikael Simpson og Freja Loeb: Statens Museum For Kunst, København

Ginger Ninja og Mikael Simpson og Freja Loeb, Statens Museum For Kunst, København

Anmeldt af Nynne Hein Møller | GAFFA

For ottende gang er Stella Polaris holdet rykket fra græsset på Østre Anlæg indendørs i Statens Museum for Kunsts smukke omgivelser til Night Music Gallery. Arrangementet starter klokken 19, og efter bare en halv times tid skal man være virkelig opmærksom for at finde en siddeplads på trapperne ned mod gulvet, hvor dj-pulten og instrumenterne er opstillet. Men ellers forstår Stella Polaris at kræse for publikum. For eksempel bliver man mødt med forsanger fra moi Caprice, Michael Møller, solo på sin guitar, mens man står i forhallen i kø til at komme ind. Lækkert.

Men alt er ikke helt optimalt ved arrangementet begyndelse. Den første times tid er det en dj fra Stella Polaris Allstars, der leverer lydbilledet, og det lyder simpelthen som om, at lyden ikke er ordentlig afstemt i forhold til det store rum med stengulv – som da heller ikke må være let at skabe velfungerende lyd i. Heldigvis rettes der op på dette i løbet af aftenen, så den rungende og buldrende akustik ikke når at blive den helt store irritationsårsag.

For hårdt til Stella Polaris
Nicka, en af Stella Polaris' bagmænd, er aftenens konferencier og introducerer derfor første navn, Freja Loeb. Stella Polaris' arrangementer, hvad enten de er indendørs eller udendørs, har altid været gode til at hive fat i nye, lovende navne på den danske musikscene, hvilket de skal have stor ros for. Denne aften er Freja Loeb da også det mindst kendte live-navn på plakaten mellem Mikael Simpson og Ginger Ninja.

Den unge mørkhårede og mørkklædte kvinde er flankeret af trommeslager og guitarist og leverer et sæt, der absolut holder – det er bare ikke særlig "Stella Polaris-agtigt". Kunstnerne til disse arrangementer plejer at omarrangere deres numre, så de bliver mere afdæmpede, intime og nedbarberede for dermed at passe til Stella Polaris universet. Ud over et stykke stof på trommesættet for at dæmpe lyden lader det ikke til, at Freja Loeb har gjort noget nævneværdigt for at tilpasse sin musik aftenens arrangement. Og det er egentlig ærgerligt. For Loeb er uden tvivl supertalentfuld og har en række rigtig effektive powerpopsange med 80'er-inspiration. Det kunne være spændende at høre, hvordan de havde lydt i Stella Polaris-arrangement, men da de ikke er omarrangerede, virker Loebs sæt simpelthen lidt for hårdtslående og rocket til Stella Polaris' ånd.

Simpson og Ginger Ninja i topform
Bedre går det for næste kunstner, der entrerer, efter DJ Cemetary har leveret et noget ensformigt sæt på en times tid. Det er Mikael Simpson, der har taget sit band Sølvstorm med, selvom der på plakaten står, at han er solo. Men med et af Danmarks absolut mest effektive bands er han selvfølgelig "undskyldt". Og er der nogen, der for alvor passer ind i Stella Polaris-universet, er det Simpson. Sammen med det velspillende band leverer han præcis den specielle melankoli og stemning, som Stella Polaris' lydunivers står for. Klassikere som "Mist dig selv i mig", "Jeg sidder fast", "Vi to" og "Er du kommet for at få noget" bliver leveret side om side med spøjse observationer og kommentarer og en fed nyhed om, at Simpsons kommende album er på gaden den 5. september.

Også sidste kunstner, de fire fyre fra Ginger Ninja, gør en rigtig fin indsats. Hvor Mikael Simpson ikke skulle omarrangere sin musik for, at det allerede passer i Stella Polaris-universet, kan man tydeligt høre, at Ginger Ninja har arbejdet på projektet. Og arbejdet har heldigvis været vellykket. For selvom de med "Bone Will Break Metal" lover rock'n'roll, så er hittet stadig serveret i en mere afdæmpet version end normalt. Især også et nyt nummer lover godt for drengens musikalske fremtid.

Alt i alt er denne aften – ligesom ethvert andet Stella Polaris-arrangement – ganske vellykket. Man føler sig i gode hænder, både fra arrangørernes og kunstnernes side, og det er en dejlig måde at bruge sin lørdag aften på i et af Københavns smukkeste rum med ren velvære for øregangene.