L.O.C.: KB Hallen

L.O.C., KB Hallen

L.O.C.: KB Hallen

Anmeldt af Maria Therese Seefeldt Stæhr | GAFFA

Dekadence, 50'er-rave, grænsesøgende musikalsk univers. Aftenens koncert i KB Hallen (og hovedpersonen ikke mindst) var blevet sat op på en enorm og massiv piedestal – Danmarks nok mest (aner)kendte rappers turnestart skulle sparke r**, og det skulle alle være klar over. KB Hallen var fyldt til bristepunktet, temperatur og stemning var som i et overfyldt Arenatelt på Roskilde Festival en alt, alt for varm sommerdag, og nu manglede der faktisk kun én – hovedpersonen.

Og hvilken hovedperson! Efter mere end to år siden hans sidste solotur var gensynsglæden fra salen nærmest ekstatisk da L.O.C gik på, og solo – det var det! I koncertens fire første numre var han helt og aldeles alene på scenen foran en nedrullet tæppe - iskold, fokuseret og fuldstændig klar til at passe sin piedestal.

Detaljerne gør den store forskel
Igennem halvanden time blev publikum ført igennem såvel nyt som gammelt, i en fin afvejning af versioner og rækkefølge, så publikum blev holdt fanget fra start til slut. Og på rigtig mange punkter fungerede koncerten ualmindelig godt. Det kræver sin mand at stå alene på en scene, men helt alene var så han alligevel heller aldrig. Bandet var gemt først bag tæppet, siden på podier gemt bag kongestolestole, for til sidst at blive synlige for alle. Lidt efter lidt voksede sceneshowet på den måde – uden nogensinde at blive for meget eller for lidt.

Detaljen med de to "skinnende figurer" der kom til syne i kongestolene da tæppet faldt efter fire numre, men som under "Langt Ude" viste sig at være latexklædte kvinder, der pludselig begyndte at gå, var endnu et lækkert eksempel på de små detaljer, der gør den store forskel. Og på den måde var der mange detaljer. Men desværre var der også mange der gik tabt i den kaotiske og buldrende lyd. I den første del af koncerten var det virkelig svært at høre L.O.Cs vokal, og et gennemgående tema blev desværre at vokalen var for lav og backtracket til tider næsten helt forsvundet. En skam når det er vokalen der er det bærende, og backtracket både kunne variere lydbilledet og farve stemningen i musikken, og ikke mindst kunne give lidt luft til L.O.C – for eksempel i omkvæd. I stedet blev det alt for ofte til nogle lidt sære og utilsigtede lydpauser.

"Fuck det finkulturelle – skal vi holde en fest?"
Ikke desto mindre havde L.O.C fuldstændig kontrol over koncerten og sit publikum, og det var dejligt befriende, at der ikke var en masse gæsterappere, backuprappere og andre til at stjæle fokus og/eller forplumre lyden yderligere. Publikum fik hvad de havde bestilt: L.O.C! Der blev skrålet med på de gode gamle, der blev jublet ved de nye, og der blev smidt hænder i vejret og nikket nakker, så søsvage sjæle med garanti måtte forlade skuden.

Guitaristen og trommeslageren spillede upåklageligt og gav selv de mere bløde numre en hård kant, som fungerer super godt live. Energien var i top og det var da også tydeligt at mærke, at som aftenen gik, blev L.O.C mere og mere fri og mere og mere stolt og glad for sin turnestart. Da han med U$O ved sin side proklamerede at videoen til "Momentet" naturligvis også skulle indeholde billeder fra denne aften, blev folk igen ramt af en ekstaselignende tilstand – noget som mange kunstnere i virkeligheden har svært ved at holde folk i igennem en hel aften. Men L.O.C har været savnet, og det viste denne aften med al tydelighed.

Er det street?!
Han er måske nok blevet mere og mere mainstream (hvis det da betyder populær, spillet på radioen og ikke bange for at udvikle sig eller synge et omkvæd), men han har ikke mistet sin hiphopånd. Han er bare blevet ældre og mere erfaren. Anders Breinholt lavede tidligere på året en quiz i sit talkshow Natholdet i forbindelse med at L.O.C var gæstevært. Quizzen gik i alt sin enkelthed ud på at han skulle se forskellige videoklip og besvare spørgsmålet "Er det street?" Svaret på dette ville efter denne kogende aften i KB Hallen være et højt, buldrende og nakkenikkende JA!

L.O.C er ikke typen der hviler på laurbærrene og går i stå. Han udvikler sig, bliver bedre og bedre, og selv om han får tæsk på vejen, og af og til bliver klandret for at "gå pop", så bliver han ufortrødent ved og tester nye veje. Det og hans professionalisme må man tage hatten af for. Derfor fortjente han pladsen på piedestalen i KB Hallen denne fredag og i Danmark generelt.