Peter Murphy
Ninth

Peter Murphy: Ninth

Album / Playground Music
Udgivelse D. 06.06.2011
Finn P. Madsen

Sidst Peter Murphy gæstede København var med et middelmådigt backingband, der på ingen måde var hans status eller uomtvistelige talent som vokalperformer værdig. Efter et par magre udgivelser genrejser kongen af gothrock sig på Ninth med en vitalitet, der har været længe savnet. Selv om albummet ikke har samme dragende effekt eller matcher sangerens fortid i det stildannende gothband Bauhaus, der med årerne helt fortjent har fået kultstatus, er sangerens niende langspiller alligevel ganske solid et godt stykke hen ad vejen, hvor han med sin nye musikalske partner David Baron får sat solokarrieren tilbage på sporet efter syv års pladepause.

Bauhaus var om nogen med til at definere goth-genren ved at blande det teatralske med et yderst opfindsomt og dekadent lydbillede, som til tider åndede David Bowies glamperiode sublimt i nakken. Ninth fortsætter, hvor Bauhaus' overraskende 2006-comeback og svanesang Go Away White slap. Peter Murphy har på Ninth brugt samme formel med kort indspilningsproces, hvor de fleste af numrene er blevet til i kølvandet på Go Away White.

Velocity Bird åbner tungt og riffhuggende, hvor Murphy snerrer som en anden Iggy Pop. Seesaw Sway, I Spit Roses og balladen Never Fall Out trækker på det mere poppede uden at give slip på den mystik, der altid har omgærdet sangeren. Med en monumental kraft rejser Uneven & Brittle sig som et rent adrenalinkick, hvor Peter Murphys vokal accelerer midtvejs med samme styrke som en orkan. Selv om Ninth indimellem nærmer sig lidt for ordinære stiløvelser på rockskalaen, så har Murphy ikke helt glemt sin fortid på den tågede og mysteriøse Secret Silk Society, hvor han får sat streg under sin position som the godfather of goth.