Daniel Mark Epstein : Balladen Om Bob Dylan

Daniel Mark Epstein
Balladen Om Bob Dylan

Bog / Gyldendal
Udgivelse D. 24.05.2011
Troels Frøkjær

Bob Dylan er muligvis det nulevende menneske om hvem, der er skrevet flest bøger, artikler, kronikker etc., og i morgen udgiver Gyldendal så yderligere 425 siders velmenende makværk i anledningen af mesterens 70 års fødselsdag. Bogen er oversat fra amerikansk, og svaret på hvorfor man har valgt netop denne, ud af de 4138 bøger og højstemte festskrifter, der udgives i anledningen af Dylans runde dag, må blæse i vinden. Bogen er i hvert fald en sjusket omgang.

Forfatteren har aldrig talt med Bob Dylan selv eller for den sags skyld nogen væsentlige personer omkring ham, så en stor del af bogen består af egne lommefilosofiske analyser, trættende detaljerede og overfortolkende gennemgange af koncerter og plader, samt uddrag fra interviews publiceret andre steder. Meget forfalder til gisninger og gætterier, og vigtige perioder og plader i Dylans karriere springes simpelthen let og uelegant over. Bogen mangler i høj grad en grundig redigering, som muligvis er undladt af tidsnød?

"Balladen Om Bob Dylan" er delt op i fire hovedafsnit fra henholdsvis 1963, 1974, 1997 og 2009, men springer i øvrigt gladeligt frem og tilbage i tid, så inddelingen ikke giver den store mening. Selvsagt leverer bogen nu og da interessante historier som for eksempel den om dengang, Dylan blev holdt op af politiet under en gåtur, og politiet nægtede at tro på, at han var Bob Dylan. Vi får efter sigende den sande historie om den såkaldte motorcykelulykke i 1966, der sendte en udslidt Dylan væk fra rampelyset i flere år, men omkring Dylans brug og misbrug af stoffer henvises der til andre bøger uden nærmere forklaring. Det er også tydeligt, at forfatteren mangler viden om Dylans familieliv og forhold til sin kone Sara, med hvem Dylan får fire børn.

Dylan, der heldigvis efter sigende selv for længst er holdt op med at læse om sig selv, må have haft forfattere som Daniel Mark Epstein i tankerne, da han for nylig på sin hjemmeside med bidende sarkasme opfordrer alle, "der har mødt mig, hørt mig, eller måske oven i købt set mig, til at komme i gang med at skrible deres egen bog om mig." Bogen mangler ganske enkelt substans og bliver langt hen ad vejen en kedsommelig vandring gennem myter og gætterier om en mand, som ingen nogensinde har kunnet sætte i bås.

Læs i stedet danskeren John Christensens fremragende "Guide til Bob Dylan, mennesket, myten, musikeren", som udkom i 2009, find dine egne favoritsange fra de 56 albumudgivelser, stem guitaren eller smut en tur forbi Odense 27. juni og hør sangene fra verdens måske bedste sangskriver live.

Tillykke med fødselsdagen, Bob.