Groundation: VoxHall, Aarhus

Groundation, VoxHall, Aarhus

Groundation: VoxHall, Aarhus

Anmeldt af Henrik Bæk | GAFFA

Normalt er Groundation kendt for udelukkende at spille egne kompositioner, og med efterhånden otte studiealbum bag sig har gruppen fra det nordlige Californien et bagkatalog stort nok til at fylde flere koncerter ud. På trods af det har Groundation på deres nye verdensturné dog valgt at tilegne hele to tredjedele af koncerten til den afdøde reggaekonge Bob Marley, der forlod denne jord den 11. maj for præcis 30 år siden. Det fremgik også af plakaten, der lovede "A Live Tribute To Bob Marley".

"Marley er død, men hans musik lever"

Således begyndte koncerten med en oplagt "opener" fra det 10 mand store reggaeband i form af Marleys "Them Belly Full (But We Hungry)", som Marley selv har optrådt med live, efterfulgt af blandt andre "Natty Dread", "Trenchtown Rock", "Stop This Fussing & Fighting" og "Concrete Jungle". Det var dog særligt de to afsluttende numre i Marley-hyldesten "Guiltiness" og "Wake Up & Live", der i Groundations tunge miks af dub, jazz og roots reggae løftede musikken op til at være mere end blot sædvanlige coverudgaver.

Klogt nok havde Groundation valgt knapt så kendte Marley-numre i deres hyldestsæt til reggaekongen, og det skete med stor ydmyghed, for som Groundations forsanger og grundlægger Harrison Stafford udtrykte det: "Marley er død, men hans musik og hans budskaber lever stadig den dag i dag. Måske har vi endda endnu mere brug for dem end nogensinde før". Så takkede han publikum for deres support og for, at de ville være med til at hylde Bob Marley.

Jazzet fusionsreggae

Først 40 minutter inde i koncerten fik man så det første Groundation-nummer, og det glædede tydeligvis nok publikum, der primært var kommet for at høre gruppens egne numre. Medrivende og lange udgaver af skæringer fra stærke album som "Upon The Bridge" og "Here I Am" fulgte som perler på en snor. Det første af slagsen strakte sig over 10 minutter og gav plads til en eminent keyboardsolo fra Marcus Urani, der sammen med forsanger Harrison Stafford og bassist Ryan Newman tilbage i 1998 dannede Groundation som et led i deres musikstudie på Sonoma State Universitys Jazz Program. Og det var netop her i deres egne numre, at Groundation beviste, hvorfor de er blevet så populære og i dag headliner alverdens reggaefestivaler. Deres unikke og sprudlende fusion af jazz, reggae, latin og funk leveres med så stor energi og spilleglæde, at det rykker musikken langt ud over scenekanten.

Frie improvisationer

I typisk jazz tradition får musikerne i Groundation plads til at improvisere, og det er i dette regi, at musikken udvikler sig og søger nye udtryksformer. Der blev budt på flotte individuelle præstationer af de to blæsere, percussionist og bassist, men især gæste-guitaristen Will Bernard henrykkede med sine suveræne jazz-rock-guitarsoloer og viste, hvorfor han af Billboard regnes som en af "the best-kept jazz guitarists on the planet". På den måde reddede Groundation koncerten, da man ellers stod og tænkte, det ville være lige let nok at gennemføre en hel koncert med blot covernumre. Også selvom disse blev leveret med både respekt og kærlighed til det afdøde reggaeikon.

Derfor gjorde det ikke noget, at gruppen efter langvarige klapsalver fra publikum sluttede af med to ekstranumre i skikkelse af Marleys udødelige "Exodus" og "Could You Be Loved".

Groundation udsender til september deres niende studiealbum "Building An Ark".