PilPel
Burning Sensation

PilPel: Burning Sensation

Album / Peregrina Music www.peregrinamusic.de
Udgivelse D. 26.05.2011
Torben Holleufer

Dalia Faitelson har i en årrække skabt sig en karriere indenfor jazz, som er udgået fra hjemmet på Nørrebro. Her har hun brugt sin baggrund som israelsk født med rødder på Balkan i et tonesprog, som både har haft elementer af kammerjazz og alligevel havde afstikkere til Balkan. Altid dygtigt, men sjældent ophidsende, og derfor er albumtitlen Burning Sensation også noget af et paradoks. Og - viser det sig snart - totalt misvisende.

Faitelson har skrevet alting, og på åbneren er der bestemt ansatser til krydderi på et virkeligt medrivende nummer. PilPel er et specielt projekt fra Faitalsons hånd, for dels synger hun på modersmålet hebraisk, og dels har hun allieret sig med mestermusikere i form af accordeon-virtuosen Lelo Nika, bassisten Thommy Andersson, samt perkussionisten Jarod Cagwin, der trods et ret imponerende cv ikke gør det store på denne skive og slutter med den mest døde gang rammetromme hørt i mands minde.

Og Lelo Nika spreder virkelig guld på denne plade. Når han og bandet tager afsæt og fingrene flyver over tasterne, er udtrykket virkeligt godt, så vil pladen noget og man ser et vist potentiale. Faitelson udforsker nogle af de territorier, som også en Channe Nussbaum befinder sig på, men her hører sammenligningen også op. Nussbaum er nemlig en sanger, der krænger sin smukke stemme hid og did og har bandet og sangene, mens Faitelson ikke besidder den store stemme, og selv om hun laver flotte korharmonier, så er det det holdte og kølige, der står tilbage, fremfor den brændende sensation, som pladen lægger op til.

Alligevel har PilPel sit eget lille univers af blå toner, som, hvis en større udladning af weltschmerz blev tilladt, kan blive rigtigt godt.