Public Image Ltd.: Llevant, Primavera Festival 2011

Public Image Ltd., Llevant, Primavera Festival 2011

Anmeldt af John Fogde | GAFFA

Den tidligere Sex Pistols-frontmand John Lydon gendannede bandet Public Image Ltd. i 2009 for at fejre jubilæet for udgivelsen af "Metal Box" og spillede ved samme lejlighed enkelte koncerter. Men med koncerten i Barcelona er gendannelsen for alvor blevet sat i gang, og dette var første koncert på en længere turné, der bringer bandet forbi København 12. juni.

Der var dog ingen tegn på premierenerver, og bandet leverede på halvanden time en medrivende koncert, der lød overraskende frisk og moderne. Det er knap tyve år siden bandet sidst har udsendt nyt materiale, og gennemsnitsalder må ligge i slutningen af 50'erne, men det til trods lød musikken på ingen måde dateret.

Den altid snerrende Country Life Butter-talsmand bidrog også fint til underholdningen med kommentarer som "We are the only friends you have in the music industry, because we're not doing it for the money", og ved at nævne rivaliseringen mellem den lokale fodboldklub og Lydons helte i Arsenal, der førte til, at byen blev omdøbt "Arselona".

Uden at være helt på hjemmebane i bandets materiale må sangen "This Is Not A Love Song" dog fremhæves som et af højdepunkterne, men det var faktisk mindst lige så fascinerende at følge guitaristen Lu Edmonds, der ligner en sindssyg hjemløs med omtrent lige så meget kropsfedt som Tollundmanden. Han så ud som om, han lige var landet fra en anden planet, men de musikalske evner kan der ikke stilles spørgsmålstegn ved, og sammen med Bruce Smith og Scott Firth dannede de et særdeles nuanceret lydtapet som Lydon kunne spytte sine bitre tekster ud over.

PiL anno 2011 er en imponerende størrelse både musikalsk og gennem det faktum, at deres bud på engelsk post-punk stadig fremstår relevant og banebrydende. Lydon er naturligvis en person, der altid vil være delte meninger om på grund af stemmen og personligheden, men når han som i Barcelona var i hans version af godt humør og i særdeles god form, så er han en medrivende person at være sammen med, og resultatet var da også en forrygende koncert og en god optakt til det kommende danske besøg.

Public Image Ltd. kan opleves i Vega 20. juni