Il Tempo Gigante : Spot Festival, Musikhuset Aarhus, Lille Sal

Il Tempo Gigante , Spot Festival, Musikhuset Aarhus, Lille Sal

Anmeldt af Rebecca Thuesen | GAFFA

Il Tempo Gigante dækker over den højt respekterede musiker Rolf Hansen, der sidste år udgav sit første soloudspil, "Lost Something Good". Før i tiden slog Hansen sig fortrinsvist på guitaren, men nu til dags inkluderer hans lydbillede en del flere effekter. I aften er han bevæbnet med en halvsmadret elguitar, en lap steel guitar, en trompet, to pedaler, en loopstation og en lille mikserpult. Sættet forløber ikke helt problemfrit, for allerede i andet nummer løber han ind i vanskeligheder med noget nyindkøbt elektronik. Det klarer han dog med et smil på læben, selvom det betyder, at hans sæt må kortes ned til kun tre sange.

Bedragerisk enkelt og uforceret

Hansen er ikke det største sangtalent i Kongeriget Danmark, men hans stemme er til gengæld interessant, og hans talenter med de medbragte effekter kompenserer mere end rigeligt for det faktum, at han ikke altid rammer de høje toner helt præcist.

Første nummer er "Level Up", der er at finde på debutpladen, og det giver en god idé om, hvad vi har med at gøre. Nummeret er ganske kompliceret i opbygningen, og udvikler sig ofte i uventede retninger. Det er ikke et nummer, man bliver egentlig færdig med, for der er alt for mange spændende aspekter at udforske, men trods det virker det hele bedragerisk enkelt og uforceret.

Alt for kort

Jeg forstår udmærket nødvendigheden for at overholde et program, der er så stramt som Spot Festival har i Musikhuset, men det ærgrer mig grusomt. Vi får som nævnt kun tre numre, hvoraf det sidste mere er en kort kanon-sang via looping, og det er ganske enkelt ikke nok, når vi taler om så komplekst et act som Il Tempo Gigante. Jeg sætter stor pris på, at sættet finder sted i Lille Sal, med dens fremragende lyd, men det er ikke nok til at kompensere for, at det er så hurtigt overstået.

Publikum brokker sig også højlydt over, at han vises ud så hurtigt, men viser dog deres store respekt for Rolf Hansen, med et flere minutter langt - og meget velfortjent - stående bifald. Endnu en kunstner fra dette års Spot Festival, som jeg vil gøre et nummer ud af at holde skarpt øje med i fremtiden.