Brother Grimm : Spot Festival, Pickup Scenen, Aarhus

Brother Grimm , Spot Festival, Pickup Scenen, Aarhus

Anmeldt af Simon Mikdal Andersen | GAFFA

Først skal det for en god ordens skyld nævnes, at Brother Grimm ikke har noget som helst med hiphop at gøre. Det er derimod festopstemt indie-rock på en bund af disko tilsat en sangers version af rap. Når man først hører, at forsangeren fra Decorate.Decorate vil bevæge sig ud i et rapprojekt, så kan det skabe nogle ildevarslende associationer til for eksempel Joaquin Phoenix' forsøg på at blive rapper i forbindelse med "I'm Still Here". Men man kan godt slå koldt vand i blodet, for Brother Grimm er et festligt projekt krydret med gode og karismatiske musikere. Det er rap uden hiphop.

Flowmæssigt fungerer Asbjørn Auring Grimms rap sådan set fint nok og passer vældigt godt ind i det samlede musikalske udtryk, der er yderst fængende med gode melodier og syng-med-venlige omkvæd. Det er dog bemærkelsesværdigt, at vokalen virker bedst når Grimm slår over i sang. Han udviser også en smule vaklen i raphåndværket i forsøget med en a cappella, hvor der snubles over nogle ord. Energien og viljen til fest fejler dog intet, og stemningen er generelt høj igennem hele koncerten.

Brother Grimm har letbenede tekster med sporadiske dybdeelementer, der grundet frontmandens umådelige pep bliver stillet i et halvironisk lys. Under koncerten kommer denne tendens tydeligst frem i forbindelse med nummeret "The Fear", som sikkert fungerer på en mere eftertænksom måde i en indspillet version. Men live må målet med Brother Grimm siges at være en god omgang fest og ballade.

Publikum har igennem hele koncerten svært ved ikke at flytte fødderne og helt forrest danses der også igennem. Dette gør sig gældende selv når bandet forsøger at slå over i punk, der kommer til at virke som en yderst ren og positiv udlægning af genren, da alle på scenen rent faktisk kan finde ud af at spille på deres instrumenter. Bandet leverer en god optræden, men hvis Brother Grimm er noget af det tætteste, man kommer på et hiphop-navn på Spot Festival, så er der noget helt galt i verden.